MARȚI, 24 OCTOMBRIE 2017

Meritul principal, însă, nu este al primarului Bolojan sau al managerului Carp, ci al ministrului Florian Bodog. Domnia sa a fost directorul spitalului, numai că, în mandatul său, nu doar că nu s-au făcut investiţii, dar spitalul avea datorii de milioane de euro. Ba nu, s-a făcut ceva: s-a defectat RMN-ul, ca bolnavii să poată fi duşi la investigaţii la Pelican. Deci meritul este al lui Bodog, pentru că a plecat şi nu a mai rămas director la Judeţean.
Cine n-ar vrea un salariu mai mare? Sunt convins că oricine are 2.000 de lei şi-ar dori 2.000 de euro, iar altul, plătit cu 15.000 de euro, s-ar simţi şi mai bine cu 30.000. Din acest punct de vedere, angajaţii OTL care au pretins că fac grevă timp de două zile sunt de înţeles: colegii lor, şoferii de la Parlament, iau 4.000 de lei. În rest, însă, vatmanii şi şoferii OTL nu au scuze.
Zvonerii şi răspândacii au omorât săptămâna trecută un om bun din Beiuş. Informaţia a părut atât de reală încât, la fostul loc de muncă al omului aflat acum la pensie, s-a şi arborat drapelul negru. Pe reţelele de socializare, mesaje de condoleanţe, regrete şi nostalgii s-au propagat cu repeziciune. Când fiul a anunţat că tatăl său trăieşte, postările au fost şterse.
Sunteți de acord cu transformarea Pieței Unirii într-o zonă preponderent pietonală?

În data de 19 septembrie 2017 Curtea Constituţională a declarat neconstituţionale încă două dispoziţii ale codului de procedură penală. În ceea ce priveşte prima decizie, cu unanimitate de voturi, Curtea Constituţională a constatat că soluţia legislativă cuprinsă în dispoziţiile art. 282 alin. (2) din Codul de procedură penală, care nu permite invocarea din oficiu a nulităţii relative, este neconstituţională.
Scleroza multiplă este o boală caracterizată prin inflamaţia şi distrucţia selectivă a mielinei sistemului nervos central, cu apariţia unor zone de cicatrizare. Mielina este o substanţă care înveleşte fibrele nervoase, având un rol important în conducerera influxului nervos şi care apare în luna a 5-a a vieţii intrauterine cu definitivare după naştere. Boala mai este denumită şi scleroza "în plăci" datorită aspectului zonelor cicatrizate ale creierului...
Un concept relativ nou în psihologie şi derivat oarecum din cultura pop este cel de "autism digital". Prin "autism digital" se înţelege acea stare de detaşare în care un utilizator de tehnologie intră după ce este acaparat de conţinutul furnizat.
07 August 2017, 10:52

Schizofrenia, transmisă de la oameni la şoareci!

În luna iulie a acestui an a apărut un studiu extrem de controversat. Oameni de ştiinţă din Statele Unite au prelevat celule de piele de la bolnavi de schizofrenie şi le-au injectat în creierul unor şoareci. În paralel, alţi şoareci au fost infuzaţi cu celule prelevate de la oameni fără un istoric de boli mintale. În mod surprinzător, şoarecii care au primit celule de la pacienţii cu schizofrenie au început să manifeste simptome similare cu boala în cauză: somn deranjat, teamă faţă de străini, anxietate ridicată, efort în a reţine lucrurile nou-învăţate şi alte asemenea caracteristici.

Studiul este controversat deoarece Institutul Naţional al Sănătăţii din SUA specifică în mod clar că este interzisă crearea de hibrizi animal/om prin folosirea de celule stem umane şi embrioni de animale. Cercetătorii au trecut peste această interdicţie folosind nu embrioni, ci şoareci deja născuţi. Ceea ce nu i-a oprit pe unii oameni să se panicheze, mulţi vorbind de paralele cu "Frankenstein". Lăsând etica deoparte, studiul este deosebit de important deoarece reprezintă un pas înainte în cercetarea schizofreniei. În jur de 1% din populaţia lumii suferă de schizofrenie, iar cauzele acestei boli mintale nu sunt încă pe deplin înţelese.

Cinci pacienţi care au început să afişeze semne de schizofrenie încă din copilărie au donat celule din dermă, celule care ulterior au fost transformate în celule stem şi injectate în şoareci de laborator. Celulele în schimb nu s-au apucat să prelucreze mielină, aşa cum o fac alte celule care ajută la formarea reţelelor neuronale, ci şi-au continuat drumul în mod haotic prin creier. Mielina permite neuronilor să transmită impulsul electric prin creier, ceea ce duce la formarea gândurilor şi sentimentelor. Studii anterioare au arătat că în creierul bolnavilor de schizofrenie nu se produce destulă mielină, în special atunci când boala apare în copilărie.

La o cercetare mai amănunţită, oamenii de ştiinţă americani au descoperit că, în cazul schizofrenicilor, un număr de 118 gene sunt activate când ar trebui să rămână dezactivate sau se dezactivează când ar trebui să rămână active.

Dezvoltarea anormală a acestor gene influenţează negativ formarea neuronilor şi - implicit - a reţelelor neuronale.

În comparaţie cu şoarecii care au fost infuzaţi cu celule prelevate de la oameni sănătoşi, ceilalţi au devenit antisociali, au simţit mai puţină plăcere atunci când li s-a dat apă cu zahăr, au suferit de insomnii şi au afişat probleme de memorie. Toate acestea (lipsa de plăcere, lipsa somnului, relaţii sociale restrânse) sunt caracteristice celor cu schizofrenie.

Schizofrenia este o boală mintală grea ce - deocamdată - se poate ţine sub un oarecare control cu ajutorul medicamentelor şi a şedinţelor de terapie, dar care nu poate fi vindecată. În majoritatea cazurilor se instaurează după intrarea în viaţa de adult. Există mai multe tipuri de schizofrenie, cu cea paranoidă, cea hebefrenică şi cea catatonică fiind cel mai des întâlnite.

• 'Ruşine să vă fie!': Sindicaliştii BNS au pichetat Prefectura în semn de protest faţă de trecerea contribuţiilor de la angajator la angajat (FOTO / VIDEO)