URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 23 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
01 Februarie 2018, 11:51

Despre cromatică şi psihologia culorilor

Despre cromatică şi psihologia culorilor foto: puhia.com
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Despre psihologia culorilor se vorbeşte mult, mai ales în domeniul marketingului, al modei sau divertismentului. Culorile sunt peste tot în jurul nostru şi fiecare dintre ele, într-un anumit context, are impact asupra noastră. S-au făcut studii - de exemplu - asupra gradului de atractivitate al femeilor în funcţie de culorile hainelor pe care le poartă şi a reieşit că femeile îmbrăcate în roşu strident sunt percepute ca fiind nu doar mai atrăgătoare, dar şi mai dispuse la iniţierea unei relaţii sexuale.

Asta deoarece roşul inspiră pericol (motiv pentru care este folosit în semnele de circulaţie care interzic anumite lucruri). Este posibil ca psihologia culorii roşii să se lege de culoarea sângelui, motiv pentru care atribuim semnificaţia de pericol acestei culori. La fel - femeile roşcate sunt percepute ca fiind mai atrăgătoare decât blondele, brunetele sau şatenele. Parţial pentru că ponderea roşcatelor naturale în lume (undeva sub 0,2% din populaţia planetei) este extrem de mică, parţial deoarece culoarea stridentă emite ideea de pericol şi - implicit - de "inaccesibil". Ori ceea ce este inaccesibil este perceput ca o provocare de majoritatea bărbaţilor.

Culoarea neagră o asociem cu doliul şi necunoscutul, o posibilă reminiscenţă ancestrală din vremurile în care strămoşii noştri încă nu descoperiseră focul, iar noaptea însemna beznă totală şi incertitudine.

Galbenul - găsit des în natură - este o culoare stridentă care atrage atenţia. Plantele, insectele şi unele animale se folosesc de galben pentru a atrage atenţia, fie că e vorba de polenizarea unei flori, fie că e vorba de atragerea unui partener. Dat fiind faptul că galbenul atrage uşor atenţia şi iese rapid în evidenţă, faţă de alte culori, este folosit des ca tehnică de marketing atunci când un designer sau producător vrea să-l facă pe privitor mai atent la un anumit element. Preţurile mici ale produselor din supermarketuri sunt deseori puse pe un fond galben iar promoţiile sunt subliniate vizual cu aceeaşi culoare.

Albul îl asociem de cele mai multe ori cu puritatea tocmai pentru că este o culoare peste care celelalte culori, suprapuse, devin vizibile. În vremurile de demult, când igiena populaţiei era precară, iar mijloacele curăţării eficiente a hainelor lipseau, un veşmânt alb era greu de întreţinut şi era rezervat de obicei clericilor, nobililor, copiilor ori altor persoane considerate "pure".

În design, verdele rezonează cu prospeţimea. Verdele este peste tot în jurul nostru, dat de clorofila plantelor. O plantă ruptă trece de la tente de verde crud la tente de verde închis până în punctul în care îşi pierde din prospeţime şi se întunecă. În marketing şi design verdele este folosit atunci când artistul vrea să imprime ideea de nou, proaspăt, inovator, de încredere.

Albastrul şi derivatele lui (mov, bleumarin) sunt sinonime cu calmul. Prezent în ocean, cer, unele plante şi animale, albastrul este cel mai des folosită culoare în publicitate după negru - atunci când este utilizat ca şi culoare de fond - deoarece permite evidenţierea eficientă a literelor albe sau galbene pe produse, fără a face uz de un roşu strident ori un negru morbid.

Psihologia culorilor ne influenţează deciziile, opţiunile politice, gusturile vestimentare şi stă chiar şi la baza tensiunilor rasiale de pe glob. Ne dictează ce şi în ce cantitate să cumpărăm, la ce preţ şi în ce ocazii. O reclamă la scutece de bebeluşi nu va face uz de fond negru ori roşu strident, ci va utiliza alb şi albastru, pentru a inspira calm şi puritate. Vom fi atraşi cu privirea mai rapid de o persoană îmbrăcată în portocaliu decât de una îmbrăcată în albastru. Vom aprecia mai mult un cadou împachetat în verde decât unul în alb.

În funcţie de context însă, semnificaţia culorilor tinde să se schimbe. Astfel, în mediile cu înaltă prosperitate economică, culorile închise denotă lux. Dovadă stau ambalajele parfumurilor ori culorile cu care firmele ce vând produse scumpe fac reclamă acelor produse. În China albul, şi nu negrul, este asociat cu doliul. În Africa Centrală albul este sinonim cu maleficul din cauza preponderenţei culorii negre în pigmentaţia populaţiei.

În funcţie de regimul politic, culorile îşi schimbă importanţa; regimurile totalitare pun accent pe culori fade şi închise, în timp ce democraţiile şi monarhiile pun accent pe culori vii. Ar mai fi de tratat importanţa derivatelor din culorile de bază: auriu, argintiu, fucsia, magenta, cenuşiu şi alte tente care apar des şi se pliază pe psihic în funcţie de context.

Auriul este asociat cu bogăţia din cauza culorii aurului, argintiul este o culoare rece şi face trimitere la metal, dur, inflexibil, durabil. O combinaţie fadă de verde şi albastru inspiră calm şi tocmai de aceea este folosită des în spitale şi clinici.

Contextul, vremurile, precum şi unele influenţe externe schimbă constant semnificaţia pe care o atribuim culorilor. De exemplu, isteria femeilor blonde din America anilor '50 a fost iniţiată de succesul actriţei Marilyn Monroe. Vreme de câţiva ani standardul femeii atrăgătoare s-a schimbat din pricina unei singure persoane, iar femeia blondă a fost asociată un timp cu atracţia sexuală, în ciuda rarităţii naturale a roşcatelor de pe planetă.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6712 RON
  • 1 EUR = 4.9758 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON