URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
21 Septembrie 2016, 13:50

Surpriză: În premieră, maşina a bătut tramvaiul şi bicicleta la cursa de mobilitate în Oradea (FOTO/VIDEO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Ca în fiecare an din ultimii 5, în săptămâna europeană a mobilităţii, societatea de transport local OTL a organizat, miercuri înainte de prânz, o cursă între o maşină, un biciclist şi un tramvai pe două trasee din oraş.

Unul dintre trasee a pornit de la Gara Centrală şi s-a încheiat în Centrul Civic, iar cel de-al doilea din capătul cartierului Nufărul, cu finalul tot în Centrul Civic. Toate echipele au pornit la ora 11 fix.

Maşina, pe primul loc

Prima care a ajuns la destinaţie a fost echipa care a pornit cu o Dacia Logan de la Gară şi căreia i-a luat doar 4 minute şi 43 de secunde pentru a termina traseul. Surpriza de a avea o maşină câştigătoare a cursei, o premieră pentru această competiţie organizată în Oradea, l-a nemulţumit pe directorul OTL, Csuzi Istvan. "V-am interzis să veniţi primii!", le-a spus el colegilor săi, bineînţeles, glumind.

În schimb, directorul a fost serios când i-a întrebat dacă au respectat regulile de circulaţie. "Am avut noroc că am prins verde la toate semafoarele", a explicat şoferul, arătând şi că la ora aleasă, 11, dat fiind că şi condiţiile meteo din oraş sunt bune, traficul a fost chiar lejer.

La 30 de secunde distanţă, tot de la Gară, a ajuns tramvaiul în care se afla echipa înscrisă în concurs, iar la un minut distanţă biciclista membră a Asociaţiei Pro Bikers.

Pe traseul din Nufărul, primul care a ajuns a fost tramvaiul, la 12 minute de la pornire, urmat de biciclist, la 13 minute, şi apoi de maşină, la 14 minute de la start.

Prioritate pentru tramvaie

"În sfârşit, în al cincilea an, a câştigat şi tramvaiul, dar pe o relaţie numai. Eu mă gândeam că va câştiga pe amândouă traseele, dar la ora 11 în Oradea aşa s-a putut circula, că de la Gară a câştigat autoturismul. Totuşi, a demonstrat ceva şi acest lucru: acest sens giratoriu care de atâta lume este blamat (n.r. turbogiraţia) a funcţionat bine", a declarat, la finalul competiţiei, directorul Csuzi Istvan.

Acesta a mărturisit că n-a putut alege o oră aglomerată în trafic pentru concurs, deoarece miercuri de la ora 18 OTL organizează, împreună cu Primăria, o dezbatere publică pe tema planului de mobilitate urbană.

Directorul OTL a recunoscut că este dezamăgit că n-a putut demonstra "congestia" din traficul între Gară şi Centrul Civic, unde aproape zilnic, la orele de vârf, tramvaiele rămân blocate în spatele maşinilor care ocupă şi banda cu liniile de tramvai. "Aceasta este problema cea mai mare în Oradea: sunt două-trei gâtuiri, pe strada Republicii, pe strada Magheru, pe Bulevardul Decebal, respectiv pe strada Primăriei, care nu ne permit să dăm ore fixe de circulare şi la tramvaie, ca la autobuze", a spus Csuzi.

Tocmai de aceea, şeful OTL militează ca tramvaiele să aibă în Oradea benzi speciale de circulaţie, pe care să poată pătrunde doar aceste mijloace de transport, respectiv ambulanţele, maşinile de pompieri sau de poliţie aflate în misiune.

Ne trebuie piste!

Pe de altă parte, bicicliştii înscrişi în cursă au precizat amândoi că pe cele două trasee au doar frânturi de piste dedicate, motiv pentru care le-a fost dificil să parcurgă rapid cursa.

"Ca şi o concluzie, putem spune că mai e mult de făcut în Oradea pentru prioritizarea transportului public. În categoria piste de bicicletă, am făcut foarte mult, avem peste 20 de kilometri de biciclete trasate sau construite, avem pistă de biciclete internaţională, dar încă nu este o pânză de păianjen care să acopere tot oraşul, care să-mi permită o deplasare peste tot cu bicicleta. S-a rezolvat pentru agrement", a completat directorul general OTL.

În plus, Oradea mai are nevoie de mai multe centre de închirieri de biciclete, pentru înfiinţarea cărora OTL îşi doreşte să acceseze un proiect pe fonduri europene.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON