URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 23 MAI 2017
Ediția tipărită
Părerea noastră
Folclor de Bihor
Homosexualii au primit o lovitură sub centură: Parlamentul a decis că familia tradiţională se compune dintr-un bărbat şi o femeie. Păi, hai să vedem cam cum arată o familie tradiţională în poporul ce se trage din Decebal şi Traian!
Zic şi eu
Încăierarea unor liceene de săptămâna trecută ne aminteşte încă o dată, dacă am uitat cumva ori dacă avem orbul găinilor, în ce junglă ne creştem copiii. Cei pe care, peste câţiva ani, ne vom baza ca să ne construiască locuinţe, să ne trateze, să ne repare maşini, să ne croiască haine, să ne coacă pâine, să ne nască şi să ne educe nepoţii.
Cum a fost?
A fost scump? A fost. Deh, aşa e când trăieşti în noua Vienă sau mica Barcelonă. Dai un ban, dar locuieşti în noua senzaţie turistică a Europei, nu-i aşa? Lăsând la o parte mica ironie, preţurile au fost la nivelul celor de la marile festivaluri muzicale (vezi Untold), cu diferenţa că acolo nu ai alternative, fiindcă te afli într-un spaţiu închis şi controlat...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce notă daţi portalului www.eBihoreanul.ro?











De stiut
Avocatul Bihoreanului
Printr-o decizie din 28 februarie 2017, publicată recent în Monitorul Oficial, Curtea Constituţională a decis că soluţia legislativă care exclude obligaţia informării suspectului/inculpatului despre schimbarea încadrării juridice este neconstituţională.
Bihoreanul la medic
Deoarece bolile cu transmitere sexuală afectează disproporţionat femeile şi nou-născuţii, prevenirea acestora este un important obiectiv pentru sănătatea femeilor. Multe din aceste boli sunt transmise mai frecvent de la bărbaţi la femei decât de la femei la bărbaţi.
Psihologul Bihoreanului
În căutarea unui partener de viață atât femeile cât și bărbații apelează la artificii de imagine menite să le sporească gradul de atractivitate. Indiferent că vorbim de un aftershave sau pantofi cu toc cui, aproape fiecare dintre tineri încearcă într-un fel sau altul să apară în ochii celorlalți mai mult decât sunt. Problema e că nu toate aceste trucuri funcționează...
15 Mai 2017, 14:19

Pirandello, cea mai nouă cafenea din Oradea

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Mihai Măniuţiu îl consideră pe Luigi Pirandello unul dintre marii inventatori în teatrul secolului XX, un autor de la care, spune regizorul, toată lumea a furat în fel şi chip. Pe baza scenariului semnat de Anca Măniuţiu, pornit de la două dintre scrierile lui Pirandello, Măniuţiu şi-a propus să îl repună în drepturi pe italianul câştigător de Nobel pentru literatură şi să-l readucă la Oradea (ultima dată s-a jucat Pirandello aici pe la sfârşitul anilor 70, pe vremea directoratului lui Mircea Bradu). A pornit în această întreprindere împreună cu actorii trupei "Iosif Vulcan" de la Teatrul Regina Maria, dar şi împotriva zeilor care i-au sabotat repetiţiile din halele fostei Oradinum cu temperaturi aproape de 0 grade.

Despre ce e vorba în spectacol? O întrebare destul de nepotrivită, care ar putea duce răspunsul în derizoriu. În mare, e vorba despre o temă veche de când lumea - viaţa e vis, iar discuţiile ar fi bine să se oprească aici. Sub această umbrelă imensă şi permisivă, Mihai Măniuţiu s-a jucat cu imaginaţia până dincolo de limite, ajutat de un spaţiu scenografic foarte generos, întins pe toată adâncimea scenei, şi de o regie de lumini inteligent folosite pentru exploatarea teritoriului de joacă permanentă între real şi imaginar. Fiecărui actor care a participat la audiţii i s-a găsit un loc în spectacol, nimeni nu a fost refuzat. Şi fiecare s-a lipit perfect în locul ce i-a fost destinat.

Dorinţa regizorului de a-l scoate pe Pirandello în bine-meritată evidenţă provoacă scurt-circuite de lumini şi sunete la fiecare pomenire a numelui său. Momentele de dans şi mişcare scenică regizate de Andreea Gavriliu mută spectacolul în zona dansului contemporan. De la tremurul mâinilor la învârtitul cârlionţilor pe deget, orice gest mărunt transmite ceva la modul direct sau codat.

În câteva momente, gândul mi-a fugit la "Life Sequences Profiles", de Florin Fieroiu, spectacolul de dans din 2014 cu care trupa "Iosif Vulcan" a trecut la un nivel superior de abordare scenică. Performanţa de atunci este continuată excelent în "Cafeneaua Pirandello", pe muzica minimalistă a lui Mihai Dobre de la trupa... Ah, dar nu-i place să se spună asta.

Pentru Mihai Măniuţiu, acesta este al cincilea spectacol regizat la Oradea. "Nici mult, nici puţin", după cum crede domnia sa. Recomandarea mea e să nu căutaţi asemănări cu celelalte. Căci dacă ar fi să-l comparaţi, spre exemplu, cu "Leonce şi Lena", precedentul succes orădean al regizorului poate părea o compunere de elev, în timp ce "Cafeneaua..." e ditamai lucrarea de doctorat.

Înainte de a fi de plăcut, spectacolul e de înţeles, şi chiar poate fi înţeles la orice palier - al minţii, al sufletului, al privirii sau al simţirii. E pentru oameni deschişi la minte, pentru cei cărora le place să sfredelească teritorii noi în căutarea unor teme vechi. Este o montare mai veselă decât ar trebui, o frumoasă nebunie din care trezirea nu înseamnă neapărat normalitatea. Baftă la premii!

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
FOTO BIHOREANUL
TIMP LIBER
CURS VALUTAR
  • 1 USD = 4.0774 RON
  • 1 EUR = 4.56 RON
  • 1 HUF = 0.0148 RON