URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 20 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
15 Mai 2017, 14:19

Pirandello, cea mai nouă cafenea din Oradea

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Mihai Măniuţiu îl consideră pe Luigi Pirandello unul dintre marii inventatori în teatrul secolului XX, un autor de la care, spune regizorul, toată lumea a furat în fel şi chip. Pe baza scenariului semnat de Anca Măniuţiu, pornit de la două dintre scrierile lui Pirandello, Măniuţiu şi-a propus să îl repună în drepturi pe italianul câştigător de Nobel pentru literatură şi să-l readucă la Oradea (ultima dată s-a jucat Pirandello aici pe la sfârşitul anilor 70, pe vremea directoratului lui Mircea Bradu). A pornit în această întreprindere împreună cu actorii trupei "Iosif Vulcan" de la Teatrul Regina Maria, dar şi împotriva zeilor care i-au sabotat repetiţiile din halele fostei Oradinum cu temperaturi aproape de 0 grade.

Despre ce e vorba în spectacol? O întrebare destul de nepotrivită, care ar putea duce răspunsul în derizoriu. În mare, e vorba despre o temă veche de când lumea - viaţa e vis, iar discuţiile ar fi bine să se oprească aici. Sub această umbrelă imensă şi permisivă, Mihai Măniuţiu s-a jucat cu imaginaţia până dincolo de limite, ajutat de un spaţiu scenografic foarte generos, întins pe toată adâncimea scenei, şi de o regie de lumini inteligent folosite pentru exploatarea teritoriului de joacă permanentă între real şi imaginar. Fiecărui actor care a participat la audiţii i s-a găsit un loc în spectacol, nimeni nu a fost refuzat. Şi fiecare s-a lipit perfect în locul ce i-a fost destinat.

Dorinţa regizorului de a-l scoate pe Pirandello în bine-meritată evidenţă provoacă scurt-circuite de lumini şi sunete la fiecare pomenire a numelui său. Momentele de dans şi mişcare scenică regizate de Andreea Gavriliu mută spectacolul în zona dansului contemporan. De la tremurul mâinilor la învârtitul cârlionţilor pe deget, orice gest mărunt transmite ceva la modul direct sau codat.

În câteva momente, gândul mi-a fugit la "Life Sequences Profiles", de Florin Fieroiu, spectacolul de dans din 2014 cu care trupa "Iosif Vulcan" a trecut la un nivel superior de abordare scenică. Performanţa de atunci este continuată excelent în "Cafeneaua Pirandello", pe muzica minimalistă a lui Mihai Dobre de la trupa... Ah, dar nu-i place să se spună asta.

Pentru Mihai Măniuţiu, acesta este al cincilea spectacol regizat la Oradea. "Nici mult, nici puţin", după cum crede domnia sa. Recomandarea mea e să nu căutaţi asemănări cu celelalte. Căci dacă ar fi să-l comparaţi, spre exemplu, cu "Leonce şi Lena", precedentul succes orădean al regizorului poate părea o compunere de elev, în timp ce "Cafeneaua..." e ditamai lucrarea de doctorat.

Înainte de a fi de plăcut, spectacolul e de înţeles, şi chiar poate fi înţeles la orice palier - al minţii, al sufletului, al privirii sau al simţirii. E pentru oameni deschişi la minte, pentru cei cărora le place să sfredelească teritorii noi în căutarea unor teme vechi. Este o montare mai veselă decât ar trebui, o frumoasă nebunie din care trezirea nu înseamnă neapărat normalitatea. Baftă la premii!

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON