URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 19 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
01 Noiembrie 2016, 11:33

Oradea sufocată

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Oradea a devenit un oraş neprietenos - ca să uzez şi eu un şablon drag amatorilor de "mijloace de transport alternative - cu şoferii. A pătrunde în centru înaintea orei 8.00, când toată suflarea se îndreaptă spre birouri şi şcoli, a devenit un calvar. Şi nu ne ajută faptul că în alte oraşe situaţia e chiar catastrofală, că la Bucureşti se stă 3 ore pe un pod şi blocajul de la suprafaţă s-a extins şi la metrou, că la Timişoara nici nu există o centură ori că la Cluj se pierde un ceas din cartierele-dormitor până la intrarea în oraş.

Aglomeraţia tot mai îngrijorătoare din Oradea are multe cauze, unele comune altor oraşe, altele specifice. Cronologic, prima e că străzile au fost croite, pe vremuri, pentru câteva trăsuri. Apoi, e clar că numărul maşinilor tot creşte, dar n-aş învinui românii care odinioară aşteptau o viaţă după o Dacie că îşi iau acum, cu leafa pe un an, un second-hand. De asemenea, faptul că pe multe străzi se înlocuiesc anticele magistrale de apă, canalizare şi termoficare (care în alte oraşe crapă fiindcă primarii, din laşitate, nici nu se ating de ele) contribuie şi el din plin la îngustarea arterelor.

De câţiva ani, soluţiile municipalităţii vizează încurajarea folosirii bicicletelor şi transportului în comun, dar ce te faci cu cei care nu pot sau care nu vor? Îi ostracizezi ca pe homosexuali, că se opun progresului? Cum îi obligi să se grăbească încet pe unii a căror existenţă e dictată tocmai de viteza de deplasare?

Greşit, zic eu. La fel cum tot eroare, colectivă, e că la dezbaterea Planului de Mobilitate Urbană, acum o lună, singura controversă a iscat-o un detaliu destul de minor şi de îndepărtat viitor: demolarea unui şir de case. Nicio vorbă despre însăşi mobilitatea pusă în chestiune.

N-ar strica, dacă vrem să evităm paralizia, să discutăm şi alte variante, şi avansez câteva fără pretenţia de a le epuiza. Municipalitatea ar putea să propună instituţiilor (iar şefii acestora să nu se opună doar pentru că sunt din alte partide) decalarea programelor de activitate. De ce să nu înceapă cursurile la Gojdu pe 7.45 şi la Eminescu pe 8.15 sau invers, ori oficiile ITM şi Prefectura să fie deschise la 8.30, nu la 7.30? Apoi, de ce să nu semaforizăm, de pildă, intersecţia străzilor Iosif Vulcan cu Republicii şi Piaţa Ferdinand după modelul pozitiv al celei din dreptul Poliţiei Rutiere, unde pietonii nu mai trec în şir indian?

Merită discutată serios şi desfiinţarea, cu excepţie doar pentru riverani, a tuturor parcărilor pe carosabil din zona centrală. Şi, de ce nu?, revenirea la circulaţia în ambele sensuri prin Piaţa Unirii, deci şi dinspre Avram Iancu. La urma-urmei, la fel ca în Iaşi, centrul ar putea fi închis maşinilor doar sâmbăta şi duminica, ori după-amiază, când au loc evenimente ce trebuie protejate, iar pietonii chiar se plimbă şi ar putea rămâne singurii stăpâni ai locului.

Nu susţin că "cealaltă tabără", a bicicliştilor şi pietonilor, ar fi de acord cu alternativele posibile, dar merită încercate, până nu ne blocăm de tot.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
15 Comentarii
@Iness
Tocmai asta e: totul e făcut pentru a încuraja mijloacele de transport alternative precum ciclismul; cu bicicleta n-ai probleme, însă cu mașina te-ai ars. Mie îmi place, e mult mai respirabil aerul dacă lumea circulă cu bicicleta. Soluții ideale oricum nu există nicăieri.
Postat 04 Noiembrie 2016, 21:39 de Shogun
unde eşti..?
"Ceauşescule"?să ne arăţi din nou cum se trăieşte şi celorlalţi care nu te-au apucat!într-o ţară unde toate-s la locu lor,unde lipsurile nu constituie o problemă...AAAA!Nu şi la baştani!Acolo lipsurili nu ezistau,,şi nu vor ezista vrodată,dragi toarăşi...hă hăăă
Postat 03 Noiembrie 2016, 20:25 de crisan
@Shogun
N-am fost acolo, te cred pe cuvant,dar pare incredibil ptr .ca olandezii sunt recunoscuti ca "maniaci ' (in sensul bun) cu ciclismu.
Postat 03 Noiembrie 2016, 13:38 de Iness
Asta e...
În orașele europene dezvoltate cât de cât traficul este o problemă constantă. N-ai ce-i face, asta e. În Amsterdam, de pildă, unde centrul a fost redesenat tocmai pentru a descuraja traficul auto, îți trebuie o veșnicie să treci prin centru, iar dacă iei un taxi plătești de te rupe pentru doar câteva sute de metri.
Postat 03 Noiembrie 2016, 11:46 de Shogun
Ady
Pai Ady incepe cursurile la 7.30 . Stiati, nu-i asa ?
Postat 02 Noiembrie 2016, 14:21 de Iness
Aduceri aminte (Vâna de bou 24.06.2016)
Istoria ne arată că, din vremuri străvechi, cele mai bune arcuri de vânătoare aveau coarda din vână de bou. Despoţi luminaţi sau conducători mediocri, domnitori degrabă vărsători de sânge nevinovat sau pur şi simplu conducători ai cetăţilor pe care le ocupaseră la rândul lor cu forţe nu arareori plătite (mercenari de care n-am dus lipsă niciodată), au „dus înainte” prin ambiţii nu de puţine ori egoiste „vedeniile” lor. Peste timp, marcarea unor „ctitorii” prin metoda lansării săgeţii spre locul hărăzit, este interpretată modern ca o „viziune” . Oricât de importantă ar părea săgeata, acest simbol modern al vedeniilor, esenţa demersurilor o reprezintă tot arcul. Mai precis, coarda care propulsează săgeata. Azi, ţintele sunt stabilite în lăcaşe retrocedate pe banii noştri, din timp şi cu un scop precis. Asigurarea trecutului. Aşa se face că, la orice numire (prin felurite concursuri, unele de tragere, altele de împingere, dar toate organizate de „fraţii” aBuzeşti) se consultă horo-scopul care va scuza ulterior mijloacele. Apoi, prea târziu de obicei, cam la patru ani sau multiplu, constatăm că am fost furaţi cu principii. Până de curând PSD a stilizat prin epurare până la principiu săgeata, devenind spinul trandafirului. E drept, multiplicat de câte ori e suficient pentru protecţie şi supravieţuire, totul înmulţit ulterior cu trei. Acum, PNL cu singura săgeată trasă greşit în curtea Consiliului Judeţean, lansează de fapt, strategic, chiar şi penele (săgeţilor) ciocănitorilor din arborele genealogic al SNSPA. Semn că şcoala te scapă de facultate. Cu toate acestea, arcul cu trei corzi dobândite pe rând la fiecare patru ani, fără tolbă, oricât se prezintă ca un Stradivarius, este lipsit de o coardă. Boii sunt uşor de găsit, cu vâna e mai greu!
Postat 02 Noiembrie 2016, 13:30 de eutanasiu
Paloarea adăugată a investiţiilor.
Dacă în Piaţa Unirii s-ar reinstitui circulaţia în ambele sensuri ar fi recunoaşterea supremă a lipsei de logică în redactarea temei de proiectare. Asta ca să nu mai vorbim de preţul porfirului destinat înnegririi „gratuite” sub roţile OTL şi BMW. Locurile de parcare din centru (înfiinţate încă din primul mandat după metoda Dali – Udrea – Cocoş), care prin simpla vopsire au adus în medie o jumătate de milion de euro pe an repartitorului ni_chelat, ar fi trebuit să asigure sursa financiară pentru vreo patru parcări supraterane executate la preţul corect. N-a fost să fie şi martorii trebuie să moară. Prin urmare, desfiinţarea lor se impune la fel ca şi tocarea documentelor din arhivă atunci când expiră termenul de păstrare. „Crocodilul” electric pentru distrugerea documentelor pare să fie la mare căutare. Ca un microfilm al arhivei documentelor, rămâne la „vedere” coloana drumului expres terminată la un capăt în coadă de peşte (între pescarul Macho şi (i)nsula Crişului Repede) iar la celălalt, capul a rămas tamponul locomotivei de manevră ca memorial al locului în care „Jupuitul” lui Marin Preda a dat, la rândul lui, cu capul. Spre veşnică pomenire. Imposibilitatea matematicianului de a rezolva ecuaţia cu două necunoscute, mobilitate – viteză de deplasare, a dus la dezbaterea Planului de Mobilitate Urbană la aceeaşi oră şi fel ca la emisiunile de meditaţii televizate pentru elevii cu restanţe în toamnă. Singura diferenţă este că emisiunile sunt gratuite. În privinţa laşităţii celorlalţi primari (din text s-ar înţelege că toţi) în a schimba reţelele magistrale de apă, canalizare şi termoficare, ar fi de precizat doar că fondurile de coeziune au fost accesate de FIECARE dintre cele 40 de companii organizate ca operator regional având serviciile de alimentare cu apă şi canalizare delegate. Referitor la curajul de a accesa fonduri pentru reţelele de termoficare, acestea au fost ca şi pachetul de Kent şi buchetul de flori pe care într-o vreme toată lumea le dădea „doctorului”. Fireşte că în urma operaţiei pacientului suferind de gaze. Prefectul, încălcând TOATE regulile de circulaţie şi de bun simţ - trăsătură de şef (de sală)- ne dă un exemplu de mobilitate într-un oraş cu puţine grade de libertate! Drept mulţumire, nu contestă nici o Hotărâre a Consiliului Local aşa că programul instituţiei ar putea fi decalat cu o oră (în afara celei de iarnă), Primăria câştigând astfel o oră în plus pentru redactarea HCL-urilor ilegale. Atât programul protestanţilor (neo) cât şi activitatea lor nu par să încurce pe nimeni!
Postat 01 Noiembrie 2016, 18:37 de eutanasiu
STREET FOOD, TARG DE CRACIUN ( unde se vinde / vand o LAIE / niste LAI ) sau CIRCULATIE CAT DE CAT NORMALA?
Articolul e corect ! Solutiile propuse, la fel ! Doar ca articolul confirma ca proiectul Piata Unirii este un esec ( ceea ce personal am sustinut din prima ). Daca in jurul Pietei existau strazi largi, DA ! Dar ce sa vezi? Nu exista!
Postat 01 Noiembrie 2016, 17:46 de TDS
@ Cris
" Îi ostracizezi ca pe homosexuali," ... te simti ostracizat ???? Ce are coada vacii cu stampila PMO ???
Postat 01 Noiembrie 2016, 15:47 de scortosul
o parere !
Dezcentralizarea administratie orasului ar mai fi o solutie. Toate societatile comerciale ale municipalitatii pe inghesuie pe flostar ca sa'l poata freca usor tata ziua ! In era digitalizarii si internetului s-ar putea muta toate cele legate de contactul direct cu taxatii/impozitatii PMI undeva la capatul unui traseu de transport in comun, la periferie unde accesul sa fie mai usor si s-ar asigura loc de parcare pentru cei ce vin la aceste ghisee in mod repetat pentru cateva minute ! In centru ar mai ramanea strict primasul cu consilierii lui si ceva gacici pentru atmosfera primului !!!!!
Postat 01 Noiembrie 2016, 15:45 de scortosul
.....
....bine ca e plin orasul de treceri de pietoni facute aiurea....cred ca ar trebui la multe treceri de pietoni puse semafoare...sa-i mai "civilizam" si pe "pietonii-sir-indian"....ps-.. o bila alba pentru semaforizarea trecerii din centru civic....de cand a fost semaforizata trecerea nu mai e aglomeratia si ambuteiajele care erau inainte...
Postat 01 Noiembrie 2016, 14:37 de ironi-k
O scuză
un pretext ca să se demoleze străzile sucevei și Iancu
Postat 01 Noiembrie 2016, 14:09 de vocilebihoreanului29
Iolanda
Da, e buna ideea cu 7 45 si 8 15. Ar fi bine sa se circule din ambele sensuri in p-ta Unirii. Mi-am facut un stoc de 5 bilete, cand am de rezolvat lucruri in zona centrala vin cu tramvaiul si e simpatic. (Desi am masina).
Postat 01 Noiembrie 2016, 12:58 de Iolanda
Oradea sufocata
Inainte sa ne dam mari ecologisti sau sa ne comparam cu occidentul, hai se vedem ce putem face cu ce avem, eventual sa revizuim ce am facut prost. Este clar ca transformarea pietei Unirii in pietonala e unul din motivele ambuteiajelor din zona centrala. Santierele care nu se mai termina sunt un alt motiv serios care pune bete in roate traficului oradean. Nici configuratia strazilor nu e cea mai fericita tinand cont ca acum 50 de ani nimeni nu estima un numar asa mare de masini. Decat sa le punem restrictii oradenilor care folosesc masina, asa face altfel: in Oradea intri cu masina doar daca esti oradean (cu buletin si domiciliu in Oradea), altfel platesti o taxa/vigneta pentru acces in oras (cei care sunt doar in trecere sa foloseasca gratuit centura). Vizavi de parcari: ai masina dar parchezi pe spatiul public, ok, dar pentru una masina pe familie. Ai mai multe s-au esti samsar de masini? platesti suplimentar! Simplu! m-am saturat ca eu oradean sa fiu trata si taxat ca un turist in orasul meu!
Postat 01 Noiembrie 2016, 12:27 de User anonimizat
Nashpa articol! Rusine
Aiurea in tramvai fratiwere. Uitandu-ne prin lume unde altii s-au lovit de astfel de probleme, a fost nu sa darame casele oamenilor sa faca loc la masini sau sa faca arterele de circulatie prietenoase cu masinile ci din potriva au descurajat folosirea propriei masini. Daca un drum avea doua benzi pe sensul de mers si avea un trafic mare obstructionand mijloacele de transport in comun au facut o banda speciala pentru mijloacele de transport in comun caci doar nu o sa ingreuneze deplasarea a 30 sau 40 sau 50 de oameni pentru 5 sau 10 oamenii care vor ei sa se deplaseze cu mascadonturile prin oras. In centrul Londrei au impus o taxa si e destul de mare, deci vrei cu masina in centru baga banu si pe langa asta mai stai si vreo 3 ore in trafic. Citind acest articol ma simt proiectat in timp, inapoi desigur. Toata lumea civilizata vrea sa elimine CO2 din zonele dens populate iar voi vreti autostrazi prin centrul vechi. D-le Bolojan eu as interzice traficul in Piata Unirii total cu un amendament, pod peste Cris la centrul de calcul. Adica Germania si Norvegia nu vor mai accepta masini pe combustibilii actuali adica cei poluanti pana in 2025-2035 si noi facem drum expres in Piata Unirii ca sa ne sufocam si sa murim in boli, bravo nenea Chis. Ce zice sefu tau de articolul asta? Esti bun pentru premiile Bihorel sau poate tea-i gandit ca de ziua mortilor sa ne dai un articol cu placa de beton.
Postat 01 Noiembrie 2016, 12:09 de Klaus_Sebastian
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON