URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 20 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
08 Februarie 2016, 18:31

"Audiţia", teatru clasic şi chipsuri

'Audiţia', teatru clasic şi chipsuri (foto: Remus Toderici)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Ca o dedicaţie specială pentru detractorii modernismului în teatru, "Audiţia" propune o întoarcere la montările clasice, fără inovaţii scenografice greu digerabile, fără tehnică digitală, fără vulgaritate sau nuditate. Aplicând o reţetă verificată, rezigorul Mircea Cornişteanu nu caută gloria pentru el însuşi, ci lasă scena actorilor.

Pe un text plin de substanţă s-a construit un spectacol închegat, cu intrigi multiple şi personaje puternice, excelent individualizate. Piesa are arhitectură simfonică, minuţioasă, cu partituri ample şi complicate, întrepătrunse echilibrat de un dirijor parcă prea strict cu libertatea muzicienilor.

Comunismul şi capitalismul s-au ciocnit ca două plăci tectonice în Est şi au generat cutremure devastatoare. În textul lui Alexandr Galin, din mândra URSS au mai rămas doar amintirile şi mândria pierdută. Ruşii suferă adânc, dar se tratează cu vodcă. Multă vodcă! În acest context, o companie japoneză vine la Kursk să caute fete frumoase pentru un club din Singapore. Şi aşa ajunge cinematograful sală de preselecţie, iar sfântul drapel sovietic, bară de striptease.

În prima parte, acţiunea e dominată de femei. Gabriela Codrea (ce păcat că urcă pe scenă atât de rar!) îi păstrează personajului Ninel demnitatea până la o memorabilă probă de dans, în timp ce, printr-o partitură sigură, Anda Tămăşanu îi creează Olgăi o bulă de superioritate auto-izolantă. Cu minunata ei duioşenie, Lucia Rogoz întruchipează o Tamara resemnată care întregeşte tabloul disperării, greu de mascat prin râsete. Liantul lor este Ioana Gajdo (Varvara), într-un rol de amploare, solicitant, care devine sarea, piperul şi... vodca spectacolului.

Partea a doua e a bărbaţilor. În rolul lui Vasili, Alex Rusu e o bombă cu ceas gata să explodeze oricând. Ciprian Vultur (Teatrul din Satu Mare) joacă un Boris răvăşitor, iar Sebastian Lupu (Viktor) intră detaşat de dramele din jur, dar iese într-o stare complet opusă. Andrei Sabău (Albert), aruncat poate prematur într-un rol de întindere, este, totuşi, promiţător şi leagă acţiunea în tandem cu George Dometi (Aoki Tetzudzin), a cărui japoneză păsărească e o sursă suplimentară de râsete.

Treptat, atenţia se focusează pe cele trei cupluri, eşantioane reprezentative ale societăţii post-comuniste - intelectualii loviţi de tranziţie (Ninel şi Boris), profitorii noii orânduiri (Olga şi Viktor) şi oamenii sărmani, victime în orice sistem (Tamara şi Vasili). Meşteşugul textului se simte în modul inspirat în care prim-planul se mută de la unii la alţii, dar şi prin lejeritatea cu care se trece de la comedie la dramă şi invers. Diferenţele culturale, replicile conjugale, gagurile fizice şi alcoolul aduc, deopotrivă, râsul şi plânsul.

Avertisment! Dacă o să prindeţi liceeni vorbăreţi la balcon, veniţi la teatru ca la mall, cum au fost miercuri cei de la Don Orione (au fost bune chipsurile, copii?), va trebui să ciuliţi bine urechile ca să prindeţi toate dialogurile de pe scenă.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON