SÂMBĂTĂ, 25 NOIEMBRIE 2017

Ediția tipărită

Când Primăria Oradea a decis să crească impozitul cu 50% pe clădirile neîngrijite, niciun proprietar nu s-a sinchisit să pună bidineaua pe casa în care locuia. A fost nevoie să se ia o decizie dură, ca impozitul să crească cu 500%, pentru ca pe numeroase clădiri să răsară mândre schele şi superbe plase.
Prima leafă de reporter la un ziar din Cluj am dat-o, în 1993, pe o pereche de blugi şi un tricou Stars and Stripes. Învăţam Filologie Franceză, dar devenisem filo-american graţie unor romancieri ca Hemingway, Dos Passos şi Faulkner, unor filme precum "Cetăţeanul Kane", "America, America", "Apocalypse Now", plus cărţilor de istorie din care descopeream cât datora Europa Americii, care a salvat-o şi în Primul, şi în al Doilea Mondial, şi în cel Rece, recent (credeam mulţi) încheiat.
Cum a fost?
Superstiţiosul popor român a scăpat de obsesia lui Vineri 13 cu ajutorul Vinerii Negre, verişoara sa mai tânără, mai frumoasă şi mai deşteaptă. Aceasta nu a venit de una singură, ci cu ajutorul corporaţiilor suficient de puternice pentru a face o sărbătoare naţională din lichidările de stocuri, care îşi petrec weekendul de după Black Friday numărându-şi banii şi râzând malefic.
Sunteți de acord cu transformarea Pieței Unirii într-o zonă preponderent pietonală?

Avocatul Bihoreanului
În septembrie a fost publicată în Monitorul Oficial Decizia nr. 11/2017 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie pronunţată într-un recurs în interesul legii iniţiat de Avocatul Poporului, prin care s-a stabilit, cu caracter obligatoriu, că doar agentul constatator din cadrul poliţiei rutiere are competenţa de a solicita proprietarului unui vehicul comunicarea identităţii persoanei căreia i-a încredinţat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publice, precum şi de a aplica sancţiunile contravenţionale prevăzute de lege, în cazul necomunicării relaţiilor solicitate.
În fumul de ţigară au fost identificate peste 4.000 de substanţe, multe dintre ele toxice. Un fumător care fumează un pachet de ţigări pe zi pufăie de circa 70.000 de ori într-un an, toate mucoasele gurii, nasului, faringelui şi arborelui traheo-bronşic fiind expuse repetat fumului.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Un nou studiu IRES numit „Percepţii publice asupra viitorului” a fost realizat în perioada 8-12 iunie 2017 pe un eșantion de 1008 persoane de peste 18 ani. Studiul tratează problematica percepției viitorului în ceea ce privește românii și a ridicat o serie de probleme extrem de interesante. Una din întrebări - de exemplu - a fost ”Care este primul lucru care vă vine în minte atunci când auziţi cuvântul „viitor”?”.
20 Noiembrie 2015, 13:06

La capătul unui an jubiliar, Revista Familia şi-a premiat excelenţii în poezie, proză, critică şi activism cultural (FOTO)

Ajunsă la venerabilă vârstă de 150 de ani şi aflată într-o "condiţie" tinerească, Revista Familia şi-a sărbătorit al treilea jubileu joi seară, la Muzeul Memorial Aurel Lazăr, unde s-au reunit aproximativ 100 de prieteni, colaboratori şi cititori.

Pantheon în imagini

Într-una din sălile Casei Memoriale, participanţii au asistat în prima parte a serii la vernisarea unei expoziţii dedicate figurilor emblematice ale celei dintâi serii a Revistei, prezentate într-o suită de tablouri tematice, cu fotografii şi texte explicative: "Înaintaşii – generaţia 1848" (Alexandru Papiu Ilarian, Andrei Mureşanu, George Bariţiu, Simion Bărnuţiu, Timotei Cipariu ş.a.), "Educatorii – învăţători şi profesori" (Alexandru Roman, Aron Pumnul etc), "Preoţi, ierarhi" (Ioan Popas, Al. Sterca Şuluţiu, Miron Roman, Radu Demetriu, Mihai Pavel), "Figuri publice – filantropi" (Nicolae Jiga, Emanuil Gojdu, Partenie Cosma) şi "Prezenţe feminine" (Dora d’Istria, Aurelia Cionca, Veronica Micle, Ioana Bădilă ş.a.).

Realizată de muzeograful Lucian Mărcuşiu la iniţiativa profesoarei Iuliana Păcurar şi după o idee a lui Traian Ştef, expoziţia va fi continuată anul viitor, când se vor împlini 150 de ani de la debutul lui Mihai Eminescu, a spus unul dintre amfitrioni, Aurel Chiriac, directorul Muzeului Ţării Crişurilor, adăugând că îşi doreşte ca evenimentul să fie găzduit în noul sediu al instituţiei, unde i-a invitat pe confraţii de la Familia să se mute, la rându-lei, pentru a face "un centru cultural care să promoveze valorile reale".

O, tempora

Vorbind despre proiectul prezentării Pantheonului Revistei Familia, "fără de care nu ştiu dacă am mai fi vorbit azi româneşte aici", profesoara Iuliana Păcurar a elogiat în special personalitatea lui Nicolae Jiga, cel care a stipendiat consistent studiile tinerilor români şi construcţia culturală românească a vremii în această parte a ţării.

"Înflorirea, stima şi nemurirea cutărei naţiuni atârnă de cultura ei. Naţiunea fără cultură nu poate rezista valurilor amalgamizatoare ale timpurilor, ci pierde de pe faţa pământului (…) şi istoricii nu vor însemna despre dânsa nimic remarcabil. (…) Bărbaţii care se luptă din toate puterile pentru dezvoltarea şi lăţirea culturei merită recunoştinţa, stima şi lauda din partea tuturor conaţionalilor. Noi, românii, laudă Domnului, încă ne putem mândri cu câţiva bărbaţi devotaţi pentru cauzele noastre naţionale (…) Una din năzuinţele acestei foi este de a însemna pentru posteritate tot ce unii, mult – puţin, au făcut pentru dezvoltarea, luminarea şi înaintarea naţiunii noastre", a amintit Păcurar din crezul unuia dintre marii Mecena ai Familiei.

Lauri jubiliari

În a doua parte a sărbătorii, când au fost decernate Premiile Revistei, rolul de gazde a fost preluat de redactorul şef Ioan Moldovan, ajutat de Traian Ştef şi Mircea Pricăjan, cei care – alături de colegii Miron Beteg, Alexandru Şereş şi Ioan Simuţ – au şi alcătuit juriul.

Anul acesta, a fost laureată cu premiul MG Samarineanu (rezervat unor orădeni, pentru cercetări şi catalizare culturală) profesoara Iuliana Păcurar, premiul De-aş avea (pentru debut) a fost acordat poetei Roxana Cotruş, premiul Radu Enescu (pentru critică şi cronică literară) a revenit Andreei Pop, premiul Ovidiu Cotruş (pentru proză) lui Radu Aldulescu, premiul Octav Şuluţiu lui Alexandru Cistelecan, premiul Alexandru Andriţoiu (poezie) a fost acordat lui Aurel Pantea şi Viorel Mureşan, iar marele premiu, Iosif Vulcan, pentru excelenţă în construcţia culturală, lui Ion Pop.

De-a lungul ultimelor decenii, Revista Familia s-a contaminat de prestigiul şi a oferit propriii lauri unor personalităţi culturale de mare calibru, precum Ana Blandiana, Ştefan Augustin Doinaş, Monica Lovinescu, Gheorghe Grigurcu, Norman Manea, Ion Negoiţescu, Mircea Zaciu, Paul Goma, Mihai Şora şi alţii.