URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 26 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
24 Septembrie 2015, 13:46

Inspecţie a şefilor CNADNR pe DN 76: încă un contract reziliat cu un constructor "care ne prosteşte în faţă", plus acuzaţii la adresa BIHOREANULUI

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

La solicitarea prefectului Claudiu Pop, directorul general al CNADNR, Narcis Neaga, şeful Direcţiei Investiţii din cadrul Companiei, Ioniţă Ştefan, şi cel al Direcţiei Regionale Drumuri şi Poduri Cluj, Eugen Cecan, au descins miercuri după-amiază pe şantierul DN 76 Deva - Oradea, a doua zi, joi, anunţând concluziile într-o conferinţă de presă organizată la Prefectură şi la care a mai asistat şi preşedintele PSD Bihor, Ioan Mang.

"Gata vacanţa în România!"

Neaga a relatat jurnaliştilor că şi-a anunţat în prealabil vizita, făcută dinspre Deva către Oradea, dar în ciuda acestui lucru a avut surpriza să constate pe teren, pe unul dintre tronsoanele de pe teritoriul judeţului Hunedoara (Brad-Vârfurile), că firma spaniolă Viales pierdea vremea, motiv pentru care a decis rezilierea contractului, aşa cum a procedat în luna mai, din aceeaşi cauză, şi cu CCCF Timişoara, care trena lucrările pe tronsonul Beiuş-Oradea.

Şeful CNADNR a povestit că la faţa locului a găsit doar "trei muncitori şi două utilaje", însă la telefon reprezentantul firmei Viales a insistat că pe şantier sunt "25 de muncitori".

"Este intolerabil modul în care această companie a tratat lucrările. Sunt semafoare dese, se aşteaptă 4-7 minute la fiecare, şi nu este nimeni pe şantier, iar şeful de şantier şi reprezentantul firmei spuneau că sunt 25 de oameni. Le-am spus să-şi facă bagajele, că gata, vacanţa în România s-a terminat", a spus Narcis Neaga, adăugând că firma va primi notificarea de reziliere a contractului în cursul acestei zile şi că CNADNR va organiza o nouă licitaţie, pentru găsirea unui alt constructor care să preia lucrările pe Brad-Vârfurile. "Nu poţi avea încredere într-un constructor care te minte non-stop", a mai spus Neaga.

Sancţiuni după "circul de la Rieni"

În ce priveşte tronsoanele din Bihor ale DN 76, Neaga a afirmat că pe porţiunea Vârfurile-Ştei, unde lucrează o asociere de firme condusă de orădenii de la Construct Mod, a constatat că stadiul fizic al execuţiei este de circa 50%, dar - cum termenul de finalizare a fost amânat pe anul viitor - nu vor fi probleme în ce priveşte finalizarea lucrărilor.

În schimb, şeful CNADNR a avut ocazia să se convingă de existenţa problemelor pe tronsonul următor, Ştei-Beiuş (unde lucrează o asociere de societăţi condusă de portughezii de la Azvi), mai precis pe raza comunei Rieni. Motivul? Muncitorii au început să facă aşa-numite casete pe una din cele două benzi ale drumului, săpând în adâncime până la un metru şi jumătate, dar fără a le finaliza, astfel încât localnicii nu au acces la propriile gospodării decât cu... scara.

"Mi s-a părut anormal şi, pe bună dreptate, localnicii s-au plâns că de două luni durează această situaţie. Nici nu pot să-şi ducă recoltele de pe câmp în gospodării. (...) Am dat dispoziţie să se încheie acea casetă, să se lucreze şi noaptea (...) Am sancţionat şi şeful de proiect din cadrul Companiei. O să rezolvăm şi acest aspect, al profesionalismului unora din Companie", a spus şeful CNADNR.

Neaga a mai specificat că a dispus ca în anumite locuri să fie asigurate punţi de acces pentru localnici, până când lucrările de casetare a drumului vor fi încheiate.

Conducerea CNADNR, şantajată?

În legătură cu practica drumarilor de a deschide numeroase casete şi de a le lăsa apoi descoperite, încurcând circulaţia şi generând "circ", ca la Rieni, Narcis Neaga a sugerat că aceştia practică un adevărat şantaj la adresa conducerii CNADNR. El a povestit că localnicii din această comună i s-au plâns că firmele nu lucrează pentru că nu ar fi plătite, ceea ce însă este doar o parte din adevăr, fiindcă firmele nu întocmesc în regulă documentele de plată.

"Bani sunt, nu se pune problema să nu putem face plăţi. Dar încă din aprilie am avut o discuţie aspră cu constructorii, i-am rugat să vină cu documente justificative pentru banii pe care îi cer. Ori nu vor, şi asta înseamnă că au ceva de ascuns, ori nu ştiu. Le-am spus că nu vom plăti nimic fără documente justificative. O practică a lor este să deschidă multe casete, mari, adânci, şi le abandonează. Pun o presiune socială prin localnici pe Companie. Aşa şi la Rieni", a spus şeful CNADNR.

Narcis Neaga a afirmat că "managementul şantierului noi considerăm că este defectuos, intenţionat. Le-am recomandat (n.r. – constructorilor) să înceteze cu această stare de fapt, că nici noi nu suntem naivi, să nu ne dăm seama ce încearcă să facă". Întrebat de BIHOREANUL ce anume vrea să spună, concret, Neaga a detaliat că firmele deschis casete atunci când "simt că am vrea să reziliem contractele", forţând astfel Compania să amâne asemenea eventuale decizii până la închiderea casetelor.

Beiuş-Oradea, cel mai mare risc

Cu privire la tronsonul Beiuş-Oradea, unde stadiul lucrărilor este sub 10%, şi pentru care CNADNR a reziliat în luna mai contractul cu CCCF Timişoara, Neaga a amintit că cei 50,73 km ai acestui tronson au fost împărţiţi în trei loturi, re-licitat, iar lucrările au fost atribuite către trei firme distincte, care vor face reciclarea in situ a asfaltului, după ce Compania a renunţat la fondurile UE pentru acest tronson şi a decis să pună la bătaie din bugetul propriu peste 9 milioane euro pentru reciclare şi încă 2 milioane euro pentru lucrări de infrastructură (terasamente, lărgiri, drenaje etc).

Neaga a explicat că decizia de renunţare la fondurile europene pentru acest tronson a fost luată pentru a nu pune în pericol toată suma alocată de UE, pentru toate tronsoanele DN 76. Pe de altă parte, a precizat şeful CNADNR, Compania a executat garanţia de bună execuţie depusă de CCCF Timişoara, de "10 sau 15% din valoarea contractului".

Rupere de diplome

Tot în legătură cu cele trei loturi în care a fost împărţit tronsonul Beiuş-Oradea, şeful Direcţiei Regionale Drumuri şi Poduri Cluj, Eugen Cecan, a intervenit pentru a acuza BIHOREANUL de "imoralitate" pentru că, în urmă cu trei săptămâni, a dezvăluit că renunţarea la 36 milioane euro din fondurile UE şi cheltuirea a aproape 11 milioane euro din fondurile CNADNR pentru reciclarea in situ a asfaltului va duce costul acestei lucrări la aproape un milion euro pe kilometru. "Aţi fost imoral, că aţi scris că va fi un milion de euro pe kilometru", l-a acuzat Cecan pe reporter, insistând apoi că soluţia adoptată este cea potrivită, inclusiv din punct de vedere tehnic, pentru că ar rezolva şi problema fragilităţii fundaţiei drumului.

"Le-am spus inginerilor care contestă această soluţie să-şi rupă diplomele!", a mai spus Cecan, afirmând că reciclarea in situ va include şi consolidări de teren acolo unde testele de portanţă vor indica faptul că fundaţia drumului este proastă. "Soluţia aceasta este cea mai eficientă, la fel se repară şi autostrăzile în Germania. Reciclarea nu înseamnă doar reciclarea asfaltului, ci şi îmbunătăţirea stratului de fundare. Capacitatea portantă trebuie să fie de 11,5-11,6 tone pe osie, la Cluj am reciclat porţiuni mari de drum şi am ajuns şi la 12 tone pe osie. Prin reciclare se îmbunătăţeşte şi capacitatea portantă. Pe 22 centimetri se aduce un aport de material de încă 5-10 centimetri, cu 4% lianţi hidraulici, 16,8 kilograme de ciment pe metru pătrat, practic se face un drum de beton, şi cine spune altceva minte", a afirmat şeful DRDP Cluj.

Cecan a adăugat că pe cele trei loturi dintre Beiuş şi Oradea vor fi aşternute, deocamdată, două straturi, unul de asfalt şi unul de protecţie, "iar într-o etapă viitoare, anul viitor, vom pune şi un strat de uzură".

Autostradă blocată la Mediu

Directorul general al CNADNR a prezentat şi stadiul celorlalte lucrări de infrastructură derulate de Companie pe teritoriul judeţului Bihor, cea mai delicată fiind povestea autostrăzii Transilvania pe lotul Borş-Suplacu de Barcău, unde fostul ministru al Marilor Proiecte, Dan Şova, a reziliat contractul cu americanii de la Bechtel încă de anul trecut, iar anul acesta noua licitaţie a fost câştigată de un consorţiu de firme spaniole care, însă, nu poate începe lucrările din cauză că trebuie actualizat acordul de mediu, în ciuda faptului că are autorizaţie de construcţie.

"Ei (n.r. – spaniolii) au avut timp să prezinte declaraţia de proiect, fază preliminară proiectului tehnic, delcaraţia a fost aprobată de Companie, au prezentat apoi şi proiectul tehnic, dar acesta n-a respectat unele cerinţe ale beneficiarului (n.r. – CNADNR) şi le-a fost înapoiat spre revizuire, urmează să ni-l predea în 2-3 săptămâni. Cu proiectul tehnic va trebui să mergem la Mediu să vedem dacă respectă condiţiile de mediu. În cazul în care nu vor fi modificări majore faţă de proiectul iniţial (n.r. – al Bechtel), se va da acordul de mediu, dacă nu, trebuie alt acord de mediu", a spus Narcis Neaga, specificând că lucrurile vor fi clarificate în jurul datei de 20 octombrie şi că, în cazul înnoirii acordului de mediu, ordinul de începere a lucrărilor va fi dat în acest an.

Pasaje şi pod în grafic

Directorul general al CNADNR a făcut câteva consideraţii şi despre cele patru lucrări ale Companiei de pe raza municipiului Oradea.

Astfel, cu referire la pasajul rutier peste calea ferată din vecinătatea Metro, Narcis Neaga a afirmat că acesta "ar putea fi dat în funcţiune şi astăzi, dar trebuie relocată o magistrală de apă", astfel că traficul va fi deschis aici după încheierea acestei operaţiuni.

În legătură cu pasajele rutiere peste şoseaua de centură a Oradiei din dreptul străzilor Ciheiului şi Nojoridului, Neaga a declarat că, potrivit contractelor, constructorii trebuie să aducă lucrările la un stadiu de "60-65% până la finele anului", ceea ce se şi întâmplă, astfel încât "nu avem motive să credem că acestea nu vor fi respectate" şi că pasajele vor fi gata anul viitor, conform programării.

În fine, şeful CNADNR a spus că a vizitat şi şantierul Podului Densuşianu, unde lucrează o asociere de firme din Cluj, şi că şi aici lucrările sunt în grafic, urmând să fie încheiate în decembrie, cu o lună mai devreme de termenul prevăzut în contract.

Citiţi pe această temă şi articolul "DN 76 la preţ de Autostradă"

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
PUSCARIABIL in libertate !
PUSCARIA sa-l manance de gunoi ! Acu 2 luni spunea ca nu e gropa pe nici un drum national din Ro. Acum se trezi sa faca pe cocosu prost si sa gaseasca gropile. In GROAPA cu gunoaiele de la CNADNR , temnita sa le manance oasele asa cum drumurile ne mananca noua sanatatea, timpul si banii !!!
Postat 24 Septembrie 2015, 17:45 de scortosul
No merci
Ce rau v-am facut noi - populatia,oamenii de rind ,domnilor de la CNADNR ca sa va purtati asa cu noi ? De unde atita cruzime din partea dvs?
Postat 24 Septembrie 2015, 16:27 de User anonimizat
Asta e, mamaliga nu explodeaza...
...si autoritatile o stiu! Demult, de cativa ani, trebuiau sa mearga cateva mii de bihoreni la popa ciordel si la prefect, nu cu mana goala, cu niste țepe, cam cum ne-au dat ei! Escrocii aia de la guvernare, in frunte cu urmaritul penal trimis in judecata, ponta victor-viorel, nu stiu decat de frica, altminteri nu misca un deget pana nu le intra parandaratul. Ai nostri, de la judet, prefectura, primariile afectate, etc, sunt niste... Nu si-a dat unu singur demisia, in schimb sa ne toarne minciuni sunt buni cu totii, in frunte cu popa ciordel, principalul vinovat si cu prefectul.
Postat 24 Septembrie 2015, 14:58 de pinonel
Nu inteleg!!!!
"Bine, bine...am inteles ca oamenii astia sunt binevoitori. In fotografia de la articol e prefectul de Bihor, care e clar ca e cel mai interesat sa invite acești oameni sa ne răspundă unor întrebări si e interesat pentru ca și-a dat cuvântul ca va fi gata pana in Decembrie; mai este Narcis Neaga, seful mare al CNADNR împreuna cu Eugen Cecan, regionalul de la Cluj + un director de la implementare proiecte...insa ar fi bine de stiut Dl celălat din poza ce treaba are cu drumurile...? Stiti voi...taticul nemuritor....
Postat 24 Septembrie 2015, 14:46 de Antofle
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON