URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 20 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
20 Septembrie 2016, 19:56

Fără emoţii. Liberalii şi-au trecut prin Consiliul Local toate proiectele respinse luna trecută de PSD-UDMR

Maşina de vot a funcţionat ireproşabil. Administraţia Ilie Bolojan şi-a trecut, marţi, prin Consiliul Local toate cele 91 de proiecte trecute pe ordinea de zi.

Deşi primarul Ilie Bolojan a lipsit de la şedinţă, conducerea municipalităţii s-a bazat pe mobilizarea celor 18 aleşi ai PNL, ceea ce a permis adoptarea cu numărul minim legal de voturi inclusiv a hotărârilor care implică probleme de patrimoniu.

În ciuda opoziţiei PSD-UDMR, care fie s-a împotrivit, fie s-a abţinut de la vot, liberalii au promovat toate cele 48 de proiecte blocate în şedinţa din 30 august.

Printre altele, Consiliul Local a aprobat toate donaţiile de terenuri din partea orădenilor care vor să-şi ridice case şi trebuie să lase loc pentru amenajarea unor căi de acces, precum şi preluarea de la Consiliul Judeţean a unor sectoare de drumuri judeţene din Episcopia Bihor, Borş, Paleu şi Toboliu aflate în intravilanul Oradiei, pe care municipalitatea vrea să le repare.

La fel, Consiliul Local a aprobat demararea procedurii de preluare a terenului pe care va fi amplasat viitorul centru intermodal de transport din Şoseaua Borşului, dar şi predarea către Compania Naţională de Investiţii a terenului viitoarei săli polivalente cu 5.000 de locuri.

1.700 de semnături

Având în vedere majoritatea confortabilă de care dispun în Consiliul Local, liberalii au respins fără probleme o iniţiativă a UDMR "privind protejarea monumentelor istorice indiferent de regimul lor de proprietate", care ar fi interzis elaborarea unor Planuri Urbanistice Zonale pentru demolarea unor clădiri din centrul vechi şi din zonele limitrofe acestuia.

Demersul a avut ca obiectiv blocarea unei propuneri din PUG, iniţiată de primarul Ilie Bolojan, privind demolarea unui front de case de strada Avram Iancu, pentru lărgirea acesteia în vederea sistematizării ca bulevard cu spaţii pietonale extinse.

"UDMR a strâns 1.700 de semnături de la cetăţenii care sunt împotriva demolării frontului de case de pe partea dreaptă a străzii", a spus consilierul local Huszar Istvan, însă fără niciun efect.

"Demolările nu sunt ceva nou"

De altfel, punctul de vedere al municipalităţii, prezentat şi în raportul de specialitate anexat proiectului, este clar.

"Demolările nu sunt ceva nou, putem să analizăm şi perioada sfârşitului secolului XIX, început de secol XX. Dacă nu ar fi existat demolări, credeţi că am fi avut Palatul Vulturul Negru, Palatul Stern, Palatul Moskovits Miksa sau chiar sediul Primăriei? Întotdeauna, cei contemporani demolărilor s-au opus, invocând argumente care ţin de tradiţie, de memoria locului şi altele. Contează însă ce se construieşte în locul clădirii demolate", se menţionează în document.

"Nu ne-a consultat nimeni!"

Tot în ciuda opoziţiei UDMR, aleşii PNL au aprobat lista reprezentanţilor Consiliului Local în Consiliile de Administraţie ale şcolilor din Oradea.

În vreme ce UDMR-iştii Kecse Gabriella şi Huszar Istvan au cerut retragerea proiectului de pe ordinea de zi, pe considerentul că nu a fost dezbătut în prelabil în Comisia de învăţământ, viceprimarul Mircea Mălan a susţinut că amânarea nu îşi are rostul.

"Executivul local a făcut aceste propuneri. Dacă aveţi alte propuneri vă rog să le faceţi, dar dacă veţi analiza materialul veţi vedea că la şcolile cu predare în limba maghiară au fost puse persoane de etnie maghiară", a spus Mălan.

În replică, Huszar a afirmat că nominalizările au fost făcute de Primărie în urma consultării cu PPMT, formaţiune rivală UDMR, drept pentru care reprezentanţii partidului său nu pot fi de acord cu ele. "Reprezentanţii minorităţii maghiare sunt cei din grupul UDMR şi cu noi nu s-a consultat nimeni", a spus consilierul.

Poziţia UDMR nu a impresionat foştii parteneri liberali, aşa că hotărârea a fost adoptată în forma propusă de Primărie, cu 18 voturi din partea PNL şi 9 împotriviri din partea alianţei UDMR-PSD.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
10 Comentarii
Mai Tanasie
Folosesc acest titlu la postari, "imens, intens si fara sens", doar ca replica la postarile care se incadreaza semanticii titlului. Recunosc, l-am folosit si de vreo doua ori, ca raspuns la unele postari ale tale. Vad ca ai tinut minte. Ce uiti sa precizezi insa, este ca de fiecare data continutul postarii este diferit si la subiect. Hai, pa, ca m-am distrat cu tine, vorba lui Jiji!
Postat 23 Septembrie 2016, 10:23 de User anonimizat
La:
Imens, intens si fara sens
Postat 22 Septembrie 2016, 15:30 de eutanasiu
?
Regulamentul privind postarea comentariilor, la alineatul cu repetitivitatea, nu se referă şi la titluri?
Postat 22 Septembrie 2016, 12:20 de eutanasiu
RE: ?
La ce vă referiţi?
Postat 22 Septembrie 2016, 14:02 de Moderator
Imens, intens si fara sens
Mai piuneza, ne "esplici" si noua mai in clar cum si-a premeditat "succesul" birtinezul, ca eu unul n-am inteles. Vrei sa sugerezi ca a profitat de legea (proasta), care a tranferat atributii din sfera non-politica in cea politica, pentru a frauda alegerile, sau cum? Pai daca ai informatii si dovezi (desi dovezile nu mai sunt necesare in statul de drept), nu mai sta cu ele la tescherea, du-te la DNA, da' urgent. Sau mananci kkt cu polonicul, ca de obicei?
Postat 22 Septembrie 2016, 09:19 de User anonimizat
@tsd Prostii...
Voi cita dintr-un articol din Sfera Politicii, sa vezi cum si-au premeditat ,,succesul" birtinezul si altii ca el, indiferent de partid. Au inceput de prin '90!!! ,,Schimbările în legislaţia electorală românească sunt de formă şi de fond, cu o frecvenţă crescută la ultimele cicluri electorale. În toată această legislaţie stufoasă şi greu de urmărit se poate totuşi izola o tendinţă destul de clară în ceea ce priveşte delegarea de atribuţii extrem de importante prefecţilor şi primarilor, în dauna birourilor electorale de circumscripţie, cu alte cuvinte asistăm la un transfer de atribuţii de la un organism care are şi o componentă independentă politic (asigurată de judecători) la instituţii controlate partizan. Această tendinţă a început mai timid încă din anul 1992 şi a fost reluată în forţă în anul 2000 în legislaţia electorală. În 1990, odată cu primele alegeri după căderea regimului comunist acest lanţ procedural se prezenta în felul următor: secţiile de vot erau delimitate în termen de 20 de zile de la stabilirea datei alegerilor, de către ceea ce, atunci legiuitorul numea primării judeţene, corespondentul de astăzi al consiliilor judeţene. Listele electorale erau întocmite de primarii fiecărei localităţi, iar pentru a vota în altă localitate decât cea de domiciliu era necesară o adeverinţă eliberată de către autorităţile de domiciliu. Birourile erau compuse din 3 judecători şi din cel mult 6 reprezentanţi ai partidelor politice. Judecătorii erau traşi la sorţi de către preşedintele tribunalului. Pentru calitatea de preşedinte sau locţiitori erau eligibili şi jurişti sau alte persoane cu moralitate ridicată. Lista acestor persoane era trimisă de către primaria judeţeană sau consiliul judeţean, preşedintelui tribunalului. Suntem în prezenţa unui lanţ procedural destul de simplu, în care erau implicate şi autorităţi judeţene şi locale, dar care în esenţă era controlat de biroul electoral de circumscripţie care avea atribuţii importante în acest sens. Prima introducere a unor instituţii cu clar caracter politic în acest mecanism procedural (cu excepţia primarilor care au avut atribuţii de la început) a fost efectuată în anul 1992, când prefecţii au căpătat atribuţii în ceea ce priveşte delimitarea secţiilor şi stabilirea preşedinţilor de birouri electorale. În schimb în anul 2008, acest lanţ procedural se prezintă astfel: secţiile de vot sunt delimitate şi numerotate de primari, prefecţi şi Ministerul Administraţiei şi Internelor; numărul minim de locuitori pentru înfiinţarea unei secţii a scăzut; listele electorale sunt delimitate şi prin implicarea Autorităţii Electorale Permanente care stabileşte un Registru Electoral şi Ministerul Administraţiei şi Internelor; birourile electorale de circumscripţie nu mai intră în posesia listelor (dar partidele pot face asta, la cerere şi contra - cost); transportul şi preluarea buletinelor de vot sunt efectuate de către primari; tipărirea acestora este de competenţa prefecţilor; şi pentru a fi preşedinte al birourilor de secţie sunt eligibili magistraţi, jurişti, alte persoane stabilite de prefect; candidaturile demnitarilor sunt permise destul de uşor, prin suspendarea din funcţie pe perioada campaniei; votul în altă localitate decât cea de domiciliu este încurajat, sistemul de înregistrare fiind foarte permisiv. Un lucru este evident imediat şi anume că întreg procesul electoral a fost birocratizat excesiv. Apoi, stâlpii acestui proces nu mai sunt birourile electorale de circumscripţie şi de secţie, ci primarul şi prefectul. Aceste două instituţii politice prin natura lor primară sunt chemate să asigure simultan un scrutin echitabil, dar şi să obţină pentru partidele din care fac parte un număr cât mai mare de voturi. Această suprapunere de funcţii şi interese contrare, nu poate fi decât periculoasă pentru integritatea procesului electoral,,
Postat 21 Septembrie 2016, 17:21 de pinonel
@andy
Pertinente observatiile si .. de bun simt. Contracandidatii Bolojanului, au fost cel mult niste glume proaste, asa cum a fost de exemplu contracandidatul liberal al lui Strambeanu_stirea la Bucuresti. Sa spui ca Sturza a fost cel mai bun primar oradean de dupa revolutie, e un pic cam mult, chiar si pentru TDS. Sturza a fost precum apa sfintita, n-a facut nici bine , nici rau! Cand analizezi activitatea unui primar, vrei nu vrei trebuie sa iei in calcul si echipa care il ajuta, pentru ca primarul trebuie sa aiba in principal, viziune si vointa politica. Din pacate, aici lucrurile se complica in politica Damboviteana. Pentru in sus numita politica, trebuie sa faci aliante daca vrei ca propunerile tale sa treaca de consiliul local, echipa ti-o alegi tu, doar cu numele, pentru ca ai "obligatii" politice la nivelurile superioare, etc. Mai trebuie tinut seama si de faptul ca firmele care sunt pe piata sunt si ele romanesti. Nu vreau sa mai dezvolt subiectul, pentru ca doar o sa ma enervez. Am patit pe "pielea" mea, experiente cu firme romanesti si cred ca nu pot fi acuzat ca am incercat sa-mi dau spaga mie insumi. Cat despre clasa plotica, lehamite e putin spus. Liberalii, reprezentau ultima speranta intr-o sclasa politica, fie ea si corupta, dar corupta in stil european, adica asa mai cu bun simt. De cand cu absortia aripii securiste a fostului FSN, ma refer aici la PDL, ca sa nu fie dubii, s-a dus dracu' si ultima farama de speranta!
Postat 21 Septembrie 2016, 14:36 de User anonimizat
RĂSPUNS
@andy: Din punctul meu de vedere în mandatul 2012-2016 lucrurile nu au fost chiar bune ! Iar să spui că nici un alt candidat nu ar fi fost peste nu putem ști ! Doar dacă facem comparații putem trage concluzii. Așa eu zic că Sturza a fost cel mai bun primar ! Doar că el nu a putut utiliza fonduri europene. Dar ceea ce am vrut eu să subliniez era faptul că nu contează câți orădeni au ieșit la vot ! Rezultatul este cel pe care îl știm !
Postat 21 Septembrie 2016, 09:42 de TDS
@tds
De acord cu tine in aproape tot ce ai spus cu cateva completari. A facut Bolojan lucruri bune in mandatul 2012-2016? DA!. A fost cel mai bun primar care l-a avut Oradea dupa Revolutie? DA! Problema cu daca ar fi fost ales sau nu indiferent de voturi eu zic ca e simpla : nu a avut contracandidat. A fost cel mai bun din ce avem la ora actuala. Bun sau rau, nu avem altul pe masura. PSD-ul din pacate e departe de a fi un partid de incredere, cu oameni de incredere. PNL-ul nu e nici el departe. Ambele au conducerea praf, fara legitimitate, raman doar cateva persoane din partide, raspandite in tara care reusesc sa spele pe plan local oincapacitatea de existenta la nivel central. Sa luam exemplu ultima declaratie a lui Dragnea referitoare la imunitate acordata lui Oprea : nu sunt de vina parlamentarii ci legea care permite imunitatea alesilor. Ei saracii, au suflet mare si nu se pot pune in calea fericirii unui coleg. Ti se face lehamite de toata clasa politica.
Postat 21 Septembrie 2016, 09:21 de andy
SCUZE
Am scris de pe telefon, am incurcat litere dar nu am facut greseli gramaticale !
Postat 21 Septembrie 2016, 00:36 de TDS
REZULTAT LEGITIM
Perfect! Cel putin stim CLAR cine sunt persoanele razpunzatoare! Spre deosebire de alte opinii eu consider ca nici in privinta primarului Ilie Gavril Bolojan nu are relevanta cati oradeni s-au prezentat la vot ! S-a respectat legea ? DA! Deci Ilie Gavril Bolojan este primar absolut legitim ! Suntem destui cei care il contestam? Cred ca DA! A facut lucruri proaste in mandatul 2012-2016? DA! Nu a sesizat toata lumea acest lucru ? NU! Daca observa toata lumea votul ar fi aratat altfel! Asteptam pana in 2020 CRITICAND! Dar nu este corect sa se aduga argumentul ca oamenii nu au iesit la vot! Nu a fost NIMENI oprit sa participe! Acelasi kucru este valabil si pentru REFERENDUM ! Cine nu a iesit la vot NU A DORIT SA O FACA! Fiecare avand propria-i motivatie !
Postat 21 Septembrie 2016, 00:32 de TDS
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON