URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când au venit liberalii la conducerea Oradiei, numai de dezbinare avem parte. Se face un pod nou peste Criș: de ce se face? Și dacă se face, de ce are doar o bandă pe sens? La ce ne trebuie drum expres când pe terenurile alea vegetația creștea liniștită încă de pe vremea lui Ladislau Întemeietorul? Iar se fac pasaje supra și subterane? E scandalos cum se intervine la renovarea parcurilor, nu era mai bine înainte?!
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
14 Iulie 2017, 13:13

„Este o ruşine că Transilvania va fi legată de Budapesta, nu şi de Bucureşti!”. PPMT anunţă un mare protest pentru Autostradă

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Liderii PPMT Bihor, Zatyko Gyula, şi PPMT Oradea, Csomortanyi Istvan, au criticat dur partidele din România, în special PSD şi UDMR, care s-au aflat cel mai mult la guvernare, pentru faptul că Autostrada Transilvania a rămas o simplă promisiune de 13 ani, şi cheamă populaţia din judeţele Bihor şi Sălaj la un mare protest programat pe 9 septembrie atât din Oradea, cât şi din Şimleu Silvaniei către Marghita.

10 pagini de promisiuni

După ce marţi oficialii ungari au deschis lucrările pe tronsonul Berretyoujfallu – Nagykereki, ultimul al autostrăzii M4 ce va lega din 2020 Budapesta de Vestul României, deşi la noi Autostrada Transilvania este împotmolită, din 2004 abia fiind realizaţi 54 de kilometri din totalul de 415 prevăzuţi de la Borş la Braşov, reprezentanţii PPMT Bihor au considerat că acest lucru este o ruşine naţională pentru români.

"Este o ruşine că de Centenar (n.r. – împlinirea a 100 de ani de la Marea Unire) Bihorul va fi legat de Budapesta prin autostradă, dar de Braşov nu. Chiar este o mare ruşine!", a spus şeful PPMT Oradea, Csomortanyi Istvan, într-o conferinţă de presă desfăşurată vineri.

Colegul său, Zatyko Gyula, a afirmat că a căutat pe Google referiri la Autostrada Transilvaniei şi UDMR, iar motorul de căutare i-a furnizat 10 pagini de rezultate, "probabil tot atâtea ar fi dat şi dacă tastam cuvintele autostrada şi PSD".

Zatyko l-a criticat mai ales pe preşedintele UDMR Bihor, Cseke Attila, ironizând faptul că tot la patru luni, dar mai ales în campanie, acesta a promis că partidul său va pune condiţii PSD pentru finalizarea autostrăzii, însă acest lucru a rămas la stadiul de simple promisiuni electorale. "Avem nevoie de autostradă, nu de promisiuni!", a spus Zatyko, adăugând că "Cseke a spus că nu vrem să şoferim pe hârtie, ci pe asfalt" (aluzie la "încremenirea în proiect"), dar şi că "nici pe promisiuni nu putem să şoferim".

Condamnaţi la înapoiere

În context, Zatyko a amintit că Transilvania, dar şi alte zone ale ţării, precum Moldova şi Constanţa, sunt condamnate la stagnare economică din cauza lipsei autostrăzii care să le lege de Occident.

De pildă, a spus Zatyko, în urmă cu câţiva ani Mercedes nu şi-a făcut fabrică în judeţul Cluj, ci la Keckemet, din cauză că nu avea o cale de a-şi exporta produsele, iar portul Constanţa rămâne nevalorizat, deşi este al doilea ca mărime din Europa, pentru că mărfurile exportate din China nu pot fi expediate mai departe spre Vest pe şosea, astfel că merg la Rotterdam, în Olanda, şi de acolo sunt trimise pe roţi spre estul Europei.

Pe de altă parte, a subliniat Zatyko, PSD nu se sfieşte să toace sume importante pe proiecte inutile, cum ar fi stadionul de 12 milioane euro anunţat în Alexandria, Teleorman, ori autostrada Bucureşti – Alexandria, cuprinsă în Master Planul General de Transport al României făcut în guvernarea Ponta.

"O escrocherie" şi "o ruşine" naţională

La rându-i, Csomortanyi Istvan s-a declarat revoltat de atitudinea liderului PSD Eugen Nicolicea, care declara recent că autostrăzile pot fi amânate, deoarece prioritare sunt pensiile şi salariile, catalogând această declaraţie drept o dublă "escrocherie", pe de o parte fiindcă bugetele pentru investiţii nu ar trebui să fie afectate de bugetele pentru pensii şi salarii, iar pe de alta pentru că PSD a promis în campanie să facă autostrăzi.

Tot Csomortanyi a spus că lipsa Autostrăzii Transilvania este o mare ruşine pentru România, în condiţiile în care din 2020 Ardealul va fi legat de Capitala Ungariei, nu şi de cea a României.

Ardeleni, la protest!

Date fiind promisiunile ignorate ale politicienilor care s-au perindat la guvernare din 2004 până în prezent fără a face autostrada, Csomortanyi a anunţat că pe 9 septembrie va fi organizat, împreună cu mai multe ONG-uri partenere ale PPMT, un mare protest al bihorenilor şi sălăjenilor, din Oradea şi din Şimleu Silvaniei până la Marghita, pe biciclete, dar probabil şi motorizat.

Csomortanyi a spus că va fi creat şi un site prin intermediul căruia oamenii să-şi poată anunţa intenţia de a participa la protest. "Ideea este să participăm cât mai mulţi, pentru că lipsa autostrăzii nu este o problemă etnică", a spus liderul PPMT Oradea, precizând că detalii cu privire la marşul de protest vor fi anunţate din timp, în perioada următoare.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON