URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
21 Septembrie 2016, 22:27

"Demolaţi-vă casele voastre!": Orădeni de pe străzile Sucevei şi Avram Iancu le-au cerut edililor să uite proiectul de lărgire a acestor artere (FOTO/VIDEO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Dezbaterea planului de mobilitate urbană a Oradiei, strategie obligatorie pentru accesarea fondurilor în Programul Operaţional Regional 2014-2020, a adunat, miercuri seară, în sala mare a Primăriei peste 60 de orădeni, majoritatea locuitori pe străzile Avram Iancu şi Sucevei, nemulţumiţi că acest document prevede între proiectele prioritare pentru traficul orădean lărgirea celor două străzi, prin demolarea unui rând de case.

Fără demolări în centru!

Participanţii la dezbatere au ascultat cuminţi lunga prezentare a planului de mobilitate urbană, ţinută de Luigino Szecsy, reprezentant al societăţii IncerTrans, care a realizat studiul. Deşi bărbatul a povestit aproape o oră despre analiza făcută şi concluziile trase, respectiv despre cele 22 de proiecte care vizează traficul orădean pe care firma le-a propus Primăriei ca prioritare pentru oraş de acum până în anul 2030, participanţii la dezbatere au dat dovadă de stoicism şi l-au lăsat să îşi încheie cuvântarea.

De îndată ce au primit cuvântul, însă, s-au dezlănţuit. Mai mulţi locuitori de pe aceste străzi au cerut microfonul, pentru a spune că sunt împotriva unuia dintre cele 24 de proiecte, respectiv a celui care prevede ca străzile Avram Iancu şi Sucevei să fie lărgite prin demolarea unui rând de case.

"Avem un oraş frumos, un centru reabilitat şi dumneavoastră doriţi să demolaţi. Nu cred că este oportună schimbarea imaginii oraşului şi noi am semnat şi petiţia UDMR săptămâna trecută. Familiile respective care stau în casele de pe Avram Iancu şi Sucevei nu sunt de acord, nu se ştie ce se va întâmpla cu ele", a spus Szanto Ildiko, o orădeancă ce s-a recomandat ca reprezentantă a mai multor asociaţii.

Idee de viitor

În timp ce Marcel Iacob, reprezentant al IncerTrans, totodată orădean la origine, i-a răspuns femeii că la întocmirea planului de mobilitate s-a ţinut cont de prevederile din Planul Urbanistic General al Oradiei, deci specialiştii n-au inventat proiecte care să contravină acestui document, viceprimarul Mircea Mălan, care a şi moderat dezbaterea, a încercat să închidă subiectul spunând că o discuţie pe această temă este prematură.

"Această lărgire nici nu se pune problema să fie una în viitorul apropiat. Dacă va fi vreodată, va fi doar pentru că aşa se va aprecia la acel moment că este mai bine pentru acest oraş şi pe baza deciziilor care au fost luate până acum la adoptarea Planului Urbanistic General. Nu e o chestiune că vom demola în anul următor cele două străzi, nici vorbă de asta", a declarat Mălan.

Viceprimarul a mai spus că, în planul de mobilitate, acest proiect nici nu are prevăzută vreo sumă alocată, dorind să demonstreze astfel că este doar o idee de viitor, care, dacă se va dori aplicată, pentru a primi finanţare europeană trebuie să existe în strategie. "Nu există nici această intenţie de a trece la executarea efectivă a acestor proiecte, nici resursele financiare necesare. Nu este o problemă de actualitate", a spus Mălan.

Subiectul a fost, însă, departe de a fi închis. În dezbaterea care a ţinut două ore şi jumătate, cea mai mare parte a timpului s-a vorbit despre acest proiect.

Cu finanţare sau nu?

Mircea Mălan a fost chiar contrazis de consilierul local Kis Gabor (UDMR), prezent la dezbatere, care a răsfoit planul şi i-a precizat edilului că proiectul de lărgire are prevăzută o finanţare de 400.000 de euro în anii 2020-2025.

"Eu nu cred că cineva îşi poate închipui că se pot face astfel de proiecte, care presupun, dacă se realizează, exproprieri cu valori de milioane de euro, ca să nu mai vorbim de lucrări, că se pot face cu 400.000 de euro. Aceşti bani sunt prinşi alături de încă 4 milioane euro pentru cele trei străzi care merg spre comunele limitrofe", a replicat Mălan.

Răspunsul n-a fost pe placul audienţei, întrucât în planul de mobilitate nu există nicio precizare că cele două proiecte ar merge mână în mână, aşa că oamenii au insistat să ceară ca acest proiect, dacă tot este prezentat ca o idee departe de actualitate, să şi dispară din strategie.

Reacţii dure

Alţi orădeni s-au plâns viceprimarului că preţul locuinţelor lor a scăzut din cauză că Primăria a anunţat această intenţie, că îşi doresc să locuiască în continuare în centrul Oradiei, respectiv că nici nu ştiu dacă să mai investească sau nu în case. "Noi ne gândim că ar trebui reabilitată clădirea. O vom face, n-o vom face, de cine depinde viitorul nostru?", a spus Cristina Iovan, o orădeancă ce locuieşte pe strada Sucevei de 30 de ani.

Un alt discurs a fost şi mai dur. Mircea Stroe, fost jurnalist şi preşedintele unui club local de tir cu arcul, s-a răstit reprezentanţii municipalităţii, cerându-le să abandoneze proiectul. "Demolaţi-vă casele voastre!", a strigat Stroe, sugerând şi că i-ar fi fost lezat dreptul la a-şi spune părerea, deşi a fost lăsat să vorbească până şi-a finalizat discursul.

Reconfigurare vs. lărgire

Pe acest subiect s-a pronunţat şi fostul viceprimar Huszar Istvan, prezent la dezbatere, care a spus din capul locului că UDMR a strâns deja 1.700 de semnături împotriva acestui proiect. În plus, Huszar a arătat o neconcordanţă: Planul Urbanistic General prevede "reconfigurarea" celor două străzi, ceea ce nu înseamnă neapărat lărgirea arterelor şi demolarea caselor. Drept urmare, Huszar a cerut conducerii Primăriei să schimbe şi formularea din planul urbanistic din "lărgirea" străzilor în "reconfigurarea" lor, astfel încât să nu mai existe confuzii.

"Soluţia ar fi să se preia această expresie din PUG: reconfigurare. Pentru că dacă intenţia este de a mări spaţiul accesibil pentru pietoni, acest subiect nu are rost. Ca atare, în planul de mobilitate, trebuie doar eliminat termenul "lărgire", şi cu asta basta, cred că toată lumea va fi mulţumită", a spus Huszar. Viceprimarul Mircea Mălan a insistat să repete că discuţia nu are sens, întrucât dacă se va dori depunerea spre finanţare un proiect de lărgire a străzii, va fi dezbătut un plan urbanistic zonal şi abia apoi se va lua o decizie.

Mălan: "De-aia!"

Că nervii edilului au fost întinşi s-a văzut atunci când Huszar a întrebat de ce propuneri de modificare a planului s-au putut transmite doar până pe 20 septembrie, iar dezbaterea are loc o zi mai târziu, sugerând astfel că propunerile făcute miercuri de orădeni ar putea fi nebăgate în seamă. "De-aia!", a răspuns Mălan, iar publicul a vociferat. Edilul şi-a îndreptat greşeala, iar apoi i-a spus lui Huszar că toate propunerile făcute miercuri seară vor fi transmise.

Pe lângă orădenii de pe cele două străzi din centrul oraşului, au mai luat cuvântul şi doi locuitori din Sânmartin şi Oşorhei, curioşi să afle ce planuri are municipalitatea orădeană pentru a-i aduce mai uşor în Oradea pe localnicii din aceste comune care lucrează în reşedinţa de judeţ.

La rândul său, directorul OTL, Csuzi Istvan, şi-a arătat nemulţumirea că la o dezbatere dedicată planului de mobilitate nu s-au ridicat probleme legate de traficul orădean ori de transportul în comun.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
5 Comentarii
Intreb, nu dau cu parul!
De ce nu pune birtinezul de un referendum?! N-ar trebui sa aiba probleme, le are cu referendumurile si in plus a fost ales de 71% dintre oradeni! Minciuna asta cu 71% a fost ,,legitimata" in toata mass media, locala, nationala si niciun oradean nu a iesit ATUNCI in strada sa protesteze, asa ca nici ACUM nu are dreptul la protest! Citez la intamplare: ,,Din 188.945 de alegători ce figurează pe listele electorale din Oradea, Ilie Bolojan(PNL) a fost votat de cӑtre 52.400, adicӑ de 71%" !!!!
Postat 23 Septembrie 2016, 06:04 de pinonel
RE: Intreb, nu dau cu parul!
Manipulatorule, dar unde e minciuna asta pe care o citezi tu "la întâmplare"? Că eu nu o găsesc. Dai citate inventate sau trunchiate, doar ca să împrăştii cu rahat. Presa a făcut întotdeauna trimitere la procentul respectiv ca fiind calculat din numărul voturilor exprimate. Restul (adică absenteiştii), oricum, nu contează.
Postat 23 Septembrie 2016, 11:58 de Florin Ciucas
filmare
filmarea este de cea mai proasta calitate posibil. si un telefon primit moca la abonament cred ca filma mai bine
Postat 23 Septembrie 2016, 03:44 de criscul
demolatorul...
...orasului Oradea, asa va ramane in istorie * de primar !
Postat 22 Septembrie 2016, 19:11 de AgentulTermic
Ilie Gabril
Bolojan , un neorădean , că nu s-a născut în Oradea , un distrugător al mediului , un demolator de case , ... un primar ilegitim votat doar cu 25% din orădeni
Postat 22 Septembrie 2016, 09:53 de vocilebihoreanului29
Parerea mea !
Acu , daca privesc bine imaginea orasului cred ca ar trebui largite si remodelate inca doua artere sa se poate bine defila in centru si anume 1- strada primerie da pe partea primeriei cred ca ra fi mai potrivit inclusive independentei dar asta pe partea RDS si cealalta artera ar fi Traian Mosoiu in prelungire cu Iuliu maniu pe partea cu biseriuca cu luna-biserica Greco catolica ! Asa s-ar desavarsi remodelarea centrului si ar putea defila oamenii muncii in sus si in jos ca si asa nu au destul de lucru ! No... ce ziceti mai oradenilor ??? Marjam pe demolare ???
Postat 21 Septembrie 2016, 22:47 de scortosul
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON