URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
26 Ianuarie 2017, 16:53

Construcţia noii linii de tramvai a fost aprobată. Investiţia se ridică la aproape 12 milioane euro

Construcţia noii linii de tramvai a fost aprobată. Investiţia se ridică la aproape 12 milioane euro Inginerul Nicolae Găgeanu a prezentat, joi, proiectul de extindere a liniei de tramvai din Oradea, cea nouă urmând să fie împărţită în opt tronsoane, toate automatizate
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Consilierii locali au aprobat, joi, construcţia noii linii de tramvai care va lega Calea Aradului de depoul OTL din strada Atelierelor, în proiect fiind inclusă şi refacerea giraţiei de la intersecţia Bulevardului Decebal cu Calea Aradului astfel încât tramvaiele care vin din zona Rogerius să poată coborî spre Ioşia.

Investiţia se va ridica la aproape 12 milioane euro cu TVA.

7 kilometri pentru tramvaie

Proiectul numit "Realizarea legăturii pe cele trei direcţii ale liniilor de tramvai în intersecţia dintre străzile Primăriei – Decebal – Calea Aradului şi extindere linie nouă de tramvai pe traseul Calea Aradului – str. Făgăraşului – str. Atelierelor (cu acces depou OTL) şi legătura pe toate direcţiile cu str. Dimitrie Cantemir" a trecut cu 21 de voturi "pentru" ale consilierilor locali PNL şi UDMR, social-democraţii opunându-se acestui demers.

"Proiectul extinderii liniei de tramvai, care va genera o legătură mult mai bună între cartierul Rogerius – Ioşia – zona Universităţii şi Cantemir, face parte din pachetul de proiecte care urmează să fie finalizate din fonduri europene, în acestă nouă sesiune de finanţare", a spus, joi, într-o conferinţă de presă primarul Ilie Bolojan.

Este vorba despre "extinderea liniei de tramvai cu peste 7 km, astfel încât de pe Calea Aradului, acolo unde astăzi linia de tramvai intră în zona Ioşia – cartierul de case, linia de tramvai să meargă pe mijlocul Căii Aradului către ieşirea spre Arad, apoi, imediat ce se trece Pârâul Peţa, se virează la stânga şi pe malul stâng al Peţei, prin spatele magazinului Auchan, piaţa de vechituri, Universitate, unitatea de jandarmi, se ajunge pe strada Atelierelor, în zona depoului OTL, iar apoi se închide această buclă nouă prin Cantemir".

Investiţie de 12 milioane euro

Totodată, investiţia va cuprinde şi execuţia unui nou braţ al tramvaiului în intersecţia Bulevardului Decebal cu Calea Aradului astfel încât tramvaiul să poată circula dinspre Rogerius pe toate direcţiile. "Urmează să pregătim documentaţia pentru demararea procedurii de licitaţie, în aşa fel încât la sfârşitul lunii februarie să poată fi organizată licitaţia. Urmează apoi două luni de zile timpul de aşteptare pentru depunerea ofertelor, şi probabil o lună sau două partea de evaluare/contestaţii. Dacă nu sunt probleme deosebite, în vara acestui an ar trebui să începem lucrările", a mai arătat Ilie Bolojan.

Proiectul va fi depus spre finanţare în cadrul Programului Operaţional Regional (2014-2020), Axa prioritară 4 – Sprijinirea dezvoltării urbane durabile, Prioritatea de investiţie 4.1 – Mobilitate urbană durabilă. Titularul şi beneficiarul acestei investiţii va fi societatea Oradea Transport Local.

Valoarea totală a investiţiei va fi de 53.365.727 lei (inclusiv TVA), adică aproape 12 milioane de euro, iar durata de realizarea a lucrărilor este de 30 de luni.

Potrivit municipalităţii, proiectul urmăreşte o mobilitatea urbană durabilă, iar efectele implementării lui se vor reflecta în limitarea creşterii emisiilor de gaze cu efect de seră. Acest lucru se va vedea în scăderea emisiilor de noxe provenite din transport, fapt ce va fi realizat prin oferirea opţiunilor de transport alternativ şi descurajarea utilizării autoturismelor personale.

Linie eco 

Extinderea liniei noi de tramvai se va face pe traseul Calea Aradului - str. Făgăraşului - str. Atelierelor (cu acces depou OTL) şi legătura pe toate direcţiile cu str. D. Cantemir, iar lungimea totală a traseului va fi de 3.840 m pe firul I (sens de mers)  şi 3.820 m pe firul II (sens de mers).

Potrivit inginerului Nicolae Găgeanu, proiectant la firma S.C Aquacons SRL, cea care a elaborat documentaţia tehnică, noua linie de tramvai va fi formată din 8 tronsoane, care presupun 8 staţii de tramvai: Tronson Calea Aradului (cuprins între strada Aviatorilor şi podul peste Pârâul Peţa - lungime 535 m), Tronson complex comercial (cuprins între podul peste Pârâul Peţa  şi str. T. Blajovici - lungime 680 m), Tronson strada Făgaraşului (cuprins între strada T. Blajovici şi strada Universităţii - lungime 710 m), Tronson strada Făgăraşului (cuprins între str. Universităţii şi intersecţia cu strada Făgăraşului - lungime 480 m), Tronson Cartier Ceyrat (cuprins între intersectia cu strada Făgăraşului şi strada Ronald Reagan - lungime 520 m), Tronson strada Ceyrat (cuprins între strada Ronald Reagan şi strada Thurzo Sandor - lungime 162 m), Tronson strada Atelierelor (cuprins între strada Thurzo Sandor şi Aleea Salca - lungime 408 m) şi Tronson Aleea Salca (cuprins între strada Atelierelor si B-dul Cantemir - 395 m).

Toate cele 8 intersecţii urmează să fie semaforizate cu semafoare inteligente cu senzori. Potrivit municipalităţii, "cea mai mare parte a investiţiei va viza partea de automatizări şi semafoare. În ceea ce priveşte macazele, acestea vor fi toate automate". Liniile de tramvai vor fi ecologice, ele vor sta pe traverse îmbrăcate în gazon prevăzut cu sistem de irigare.

Exproprieri de 600.000 lei

Tot în şedinţa de joi, consilierii locali au aprobat şi declanşarea procedurii de expropriere a unui teren de 4.771 mp situat pe malul stâng al Pârâului Peţa între Calea Aradului şi str. Traian Blajovici, adică pe tronsonul 1 al extinderii, aflat acum în proprietate privată. Pentru acesta, oraşul va plăti 606.874 lei.

Proiectul a trecut cu 18 voturi, ale liberalilor, atât udemeriştii cât şi pesediştii opunându-se. "Cred că prima dată ar trebui să obţinem linia de finanţare şi doar după aceea să trecem la exproprieri", a spus fostul viceprimar Huszar Istvan în şedinţa Consiliului Local.

În schimb, primarul Ilie Bolojan a subliniat că lucrarea trebuie începută cât mai repede. "Municipiul Oradea are alocat cam 40 milioane de euro, urmând ca în baza planului de mobilitate să ni se finanţeze proiectele care se încadrează în această sumă. Acest proiect în proporţie de 99% va fi finanţat din fonduri europene. Urgenţa? Aşa cum ştiţi din ciclul anterior, noi nu puteam începe lucrări decât după semnarea contractului de finanţare. Întrucât în acest ciclu ni se permite să începem înainte de semnarea contractelor putem începe încă de anul acesta. Lucrăm întâi în Calea Aradului şi după ce ni se aporbă finanţarea continuăm", a răspuns edilul.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
he, he, he !
Dom' primar, pe vremea cand bateai descult noroaiele Birtinului si inca nu auzisesi de Oradea, pe la noi erau niste tramvaie cu doua capuri sau capete, cum vrei. Ajungea vatmanul la capatul liniei, cobora din postul 1 si mergea in celalalt cap, in postul 2. Avantajul era ca tramvaiul nu avea nevoie de bucla pt. a intoarce. Am pomenit de acele tramvaie (precis are csuzi cateva in parc), deoarece cunoscandu-ti priceperea, a ta si a colaboratorilor, ma astept sa termini linia cum ai terminat drumul expres. Iti doresc numai succesuri!
Postat 27 Ianuarie 2017, 16:02 de pinonel
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON