URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
16 Ianuarie 2015, 20:24

Bolojan, despre lucrările pe bani europeni: "Va fi un blocaj major în tot oraşul!"

Anul 2015 va fi unul al şantierelor. Municipalitatea este nevoită să deruleze în ultimul an din actuala perioadă de finanţare nu mai puţin de 25 de proiecte europene în valoare totală de 261,4 milioane euro.

Investiţii de 136 milioane de euro

Valoarea lucrărilor de executat până în decembrie se ridică 119,4 milioane euro, sumă la care oraşul va trebui să asigure o contribuţie de 33,3 milioane euro. Dacă adăugăm şi lucrările de reabilitare şi extindere a reţelelor de apă şi canalizare derulate în Oradea de Compania de Apă, valoarea totală a proiectelor urcă la 261,4 milioane euro, valoarea lucrărilor rămase de executat ajunge la 136,4 milioane euro, iar contribuţia proprie "sare" la 35 milioane euro.

Primarul Ilie Bolojan a declarat, vineri, în cadrul unei conferinţe de presă, că municipalitatea îşi va lua toate măsurile de siguranţă pentru ca lucrările să se termine la timp. "Dacă nu închidem aceste proiecte până la sfârşitul anului ne vom afla în una dintre următoarele două situaţii: dacă lucrările le finalizăm în primul trimestru din 2016, diferenţa de bani trebuie asigurată de la bugetul municipiului, bani pe care nu îi avem, iar dacă ele nu vor fi încheiate nici după primul trimestru beneficiarul finanţării va trebui să restituie aceşti bani", a afirmat edilul.

Având în vedere riscurile pe care le implică depăşirea termenului limită din decembrie 2015, primarul a spus că "finalizarea acestor proiecte la timp şi bine" este principalul obiectiv al municipalităţii pentru anul în curs.

De rezolvat!

În ciuda optimismului afişat de reprezentanţii municipalităţii, riscul ca parte din proiecte să nu poată fi încheiate la timp este ridicat. Angajaţii Primăriei vor avea de supravegheat concomitent un volum de lucrări de 13 ori mai mare decât în oricare an de după căderea comunismului.

Pentru încadrarea în termenul limită, toate fazele lucrărilor vor trebui desfăşurate cu o punctualitate cu care în cele mai multe cazuri constructorii municipalităţii nu au fost obişnuiţi. În majoritatea şantierelor, firme diferite vor desfăşura faze de lucru diferite, iar orice întârziere se va propaga în lanţ de-a lungul procesului tehnologic. "La construcţia celor două pasaje peste şoseaua de centură la ieşirea din oraş spre Arad şi Deva, întâi de toate constructorul care lucrează pentru CAO va trebui să mute reţelele şi, abia apoi, firma contractată de Primărie va putea să foreze pentru turnarea pilonilor. Dacă reţelele nu se mută la timp, nu se fac la timp pilonii pentru că există un timp tehnologic de întărire a betonului care nu poate fi scurtat", a exemplificat Bolojan, vineri, într-o conferinţă de presă.

Problemele care mai pot apărea sunt legate de eventualele corecţii financiare aplicate de autoritatea de management care pot fi de 25% din valoarea lucrărilor, pe care municipalitatea va trebui să le suporte din fonduri proprii până la lămurirea situaţiei, precum şi de blocajele instituţionale legate de întârzierea acordării unor avize de către instituiţii sau societăţi de la nivel naţional, cum ar fi SNCFR, care trebuie să aprobe derularea de lucrări la drumul expres în vecinătatea liniei ferate.

Ocoliţi, lucrări!

Transformarea oraşului în şantier va provoca ambuteiaje în lanţ. "Va fi un blocaj major în tot oraşul!", a avertizat, fără exagerare, primarul Ilie Bolojan. Primăria pregăteşte restricţii de circulaţie din buricul târgului, unde traficul auto va fi închis pentru lucrările de reabilitare a Pieţei Unirii, înlocuirea reţelelor din Piaţa Independenţei şi pietonalizarea străzii Vasile Alecsandri până pe bulevardele Dacia şi Magheru cu ramificaţii spre străzile Louis Pasteur şi Gheorghe Doja, unde vor fi înlocuite reţelele de temoficare.

Evitarea intrării în oraş prin folosirea şoselei de centură nu va mai fi nici ea o soluţie. Construcţia pasajelor supraterane peste DN 76 şi DN 79 se va face cu limitarea circulaţiei la o singură bandă pe sens din cauza lucrărilor la pilonii celor două poduri, care se vor turna exact în mijlocul drumului.

"Facem tot ce este omeneşte posibil..."

Practic, anul acesta nu va exista cartier al oraşului fără un şantier "european". Printre cele 25 de proiecte enumerate, vineri, de viceprimarul Mircea Mălan se numără construirea noului CET pe gaz din Şoseaua Borşului, construcţia drumului expres din strada Ecaterina Teodoroiu, amenajarea primului aquaparc orădean pe amplasamentul ştrandului municipal, reamenajarea dealului Ciuperca, modernizarea Pieţei Rogerius, reabilitarea Cetăţii care anul acesta va trebui să fie deja funcţională, construirea a încă unui grup de clădiri noi în campusul şcolar Partenie Cosma, încălzirea pe apă geotermală a blocurilor din cartierul Nufărul I cu înlocuirea a 15 kilometri de reţea şi multe altele. "Facem tot ce este omeneşte posibil să finalizăm aceste lucrări până la sfârşitul anului", a declarat viceprimarul Mălan.

Potrivit reprezentanţilor municipalităţii, topul celor mai dificile proiecte este deschis de construcţia centralei pe gaz şi a aquaparcului Nymphaea, lucrări cu o complexitate şi o valoare ridicată, precum şi încălzirea cartierului Nufărul I pe apă geotermană, proiect la care municipalitatea mai are nevoie de prelungirea contractului de finanţare de autoritatea de management de pe lângă Ministerul Mediului.

Vezi aici lista proiectelor aflate în derulare anul acesta şi valoarea lucrărilor, în galeria de documente!

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
Intr-un an cât în șapte
Iar am ajuns în situatia de a face intr-un an tot ce nu am facut in ultimii sapte, riscand altfel sa dam banii inapoi. Asta da maiestrie in planificare! La milimetru. Poate diletantii de la Primarie reusesc sa bage orasul in faliment, lasandu-si seful sa deconteze politic la alegerile din 2016. Evident ca sa scape de el.
Postat 18 Ianuarie 2015, 20:59 de MaCota
ȘI FĂRĂ TRAMVAIE PRIN CENTRU!!!
Dragi REPORTERI de ce dați info TRUNCHIATE? Pe site-ul primăriei ni se spune"precum și pentru a găsi modalitățile optime de evitare a blocajelor de circulație. Aceste măsuri sunt importante deoarece în cel mai scurt timp se va trece la reabilitarea liniei de tramvai pe strada Primăriei și Independenței, ceea ce înseamnă închiderea circulației pe acest tronson și suspendarea circulaţiei tramvaielor pe această linie; de asemenea, se vor face lucrări de canalizare în Piața Unirii, se vor racorda toate clădirile la agentul termic pe strada V. Alecsandri etc. - See more at: #sthash.LOmm5MbY.dpuf" Deci FĂRĂ TRAMVAIE PRIN CENTRU!!!! Atunci blocaj!!!!
Postat 18 Ianuarie 2015, 18:37 de Adi_Oradeanul
Oraşul bălmăjit !!!
Sau bălăjenit, ori bolojănit ... fără priorităţi clare, fără strategii multianuale, la grămadă, cum vine la rând ... scapă cine poate !!!
Postat 18 Ianuarie 2015, 11:39 de WinDos
PARTIDUL BOLOJAN SI ORADEAAAAA
Mult iubite si stimate Primar! In aceste momente de adanca respiratie, patrunsi de insemnatatea lucrarilor ce se vor executa, mandri de carmaciul ne-pereche din fruntea urbei, cu sfiosenia necesara va adresam o umila intrebare: ce masuri sunt preconizate pentru a diminua disconfortul cauzat? Pe unde vor "zbura" autoturismele daca prin Piata Unirii nu o vor putea face? Care va fi traseul mijloacelor de transport in comun? TRAIM UN AN DE IMPLINIRI MARETE/TRAIM UN AN DE MUNCA SI AVANT/TRAIM UN AN DE VIS SI FRUMUSETE/TRAIM UN AN DE INTELEPT CUVANT! PARTIDUL BOLOJAN SI ORADEA!
Postat 17 Ianuarie 2015, 12:23 de TDS
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON