URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
04 Octombrie 2017, 22:30

Autonomist în vârf de munte: Un alpinist orădean s-a pozat în Himalaya cu steagul Ungariei inscripţionat „Nagyvárad” (FOTO/VIDEO)

Autonomist în vârf de munte: Un alpinist orădean s-a pozat în Himalaya cu steagul Ungariei inscripţionat „Nagyvárad” (FOTO/VIDEO) foto: Facebook Varga Csaba
Autonomist în vârf de munte: Un alpinist orădean s-a pozat în Himalaya cu steagul Ungariei inscripţionat „Nagyvárad” (FOTO/VIDEO) foto: Facebook Varga Csaba
Autonomist în vârf de munte: Un alpinist orădean s-a pozat în Himalaya cu steagul Ungariei inscripţionat „Nagyvárad” (FOTO/VIDEO) foto: Facebook Varga Csaba
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Alpinistul orădean Varga Csaba a cucerit vârful Manaslu din masivul Himalaya, de 8163 metri, unde a urcat pe 28 septembrie, fără aparat de oxigen şi fără ghid.

Nagyvárad... din Ungaria

Tânărul orădean, de profesie arhitect, s-a întors pe 2 octombrie din expediţia pe care a început-o în 23 septembrie. Pe parcursul acesteia, Varga a postat mai multe fotografii pe pagina sa de Facebook, inclusiv momentul în care a ajuns în vârful muntelui, unde s-a pozat cu steagul regiunii Partium şi cel al Ungariei pe care scrie Nagyvárad (Oradea), ba chiar şi cu bannerul unui post de televiziune care l-a sponsorizat, însă nu şi cu steagul României.

Gestul alpinistului a fost taxat de orădenii care îi urmăresc reuşitele pe Facebook, unii dintre ei comentând că "numele oraşului şi culorile drapelului nu prea se potrivesc" și chiar că gestul său de a scrie numele Oradiei în limba maghiară a fost lipsit total de fair play.

"Putea măcar să scrie numele oraşului şi în română. Lipsă de fair play, domnule sportiv! Păcat, asta dă de gândit despre caracter", i-a scris o orădeancă. "După toate steagurile cărate, după mulţimea de mesaje, după, după, după, parcă nu-mi vine să cred că este din Oradea", a comentat un alt internaut.

Autonomist declarat

Gestul tânărului se explică prin faptul că el este susţinătorul declarat al autonomiei Transilvaniei. De altfel, presa de limbă maghiară îl şi prezintă ca fiind cetăţean ungar.

În 2014, Varga Csaba a fost prezent la o conferinţă de presă a Partidului Popular Maghiar din Transilvania - filiala Bihor - drept semnatarul cu numărul 25.000 al candidaturii liderului partidului, Szilagyi Zsolt, la preşedenţia României.

Varga a declarat atunci că îl susţine pe Szilagyi tocmai pentru că abordează teme tabu, cum este autonomia regională. "Eu cred într-o Românie federală. Şi cred că ar fi bine ca banii produşi într-o comunitate să rămână acolo", a spus alpinistul.

Mesaj haios în româneşte

Culmea e că într-un mesaj video filmat în preajma vârfului montan cucerit, orădeanul le transmite prietenilor de acasă, în româneşte, un mesaj foarte amuzant, prin care spune că renunţă la a mai ataca asemenea vârfuri.

„Aşa munţi găseşti şi la noi. Îţi scuipi plămânii pentru ce? Să urci o stâncă? De-amu numa la Padiş merg şi în munţii Bihorului, acolo-i ţara mea. Cu voi împreună, ăsta e adevărul”, spune alpinistul.

„Nu mai vreau să aud de Himalaya, de Everest şi figuri. N-are nici un rost, numa te chinui ca prostul, dai o grămadă de bani să scuipi plămânii şi să-ţi rişti viaţa”, mai spune Csaba, lăcrimând în final cu gândul la Bihor.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
27 Comentarii
Culoarea e defecta ca si omu
Omu a gresit culoarea si orasul,era mai corect Buda Pesta,in traducere in romana In Tre Buci cu fundal rosu,galben si albastru
Postat 06 Iulie 2023, 18:46 de Geo2244
Apropo domnule moderator
Toamna oradeana din 6-7 septembrie 1940 cand trupele lui Horty au început masacrul asupra Românilor , sau care???
Postat 06 Octombrie 2017, 01:24 de sandu1200
Domnule moderator
Multumesc pt subiect acu am vazut ca unii dintre aia cu care am crescut sunt IREDENTISTI. Stiu cum sa ma apar Multumesc
Postat 06 Octombrie 2017, 01:22 de sandu1200
RE: Domnule moderator
Nu e vorba de apărare. E vorba că există o limită dincolo de care comentariile nu mai pot fi admise. Se poate polemiza şi fără jigniri şi invective. Suntem obligaţi să vă atenţionăm şi să intervenim.
Postat 06 Octombrie 2017, 11:07 de Moderator
VCS vezi aici dragu mosului.
https://youtu.be/HDHMaJi6H6E
Postat 06 Octombrie 2017, 01:20 de sandu1200
VCS
Tu nu ai cum sa recunosti istoria pt ca tu nu ai , si ti-o imaginezi ca ai. Du-te dragu moșului la Roma sa vezi columna lui Traian si cine sunt acolo. Si domnul BADEA CARTAN de la Cartisoara o sa te intampine descult , nu pe cal alb. Va doare centenarul. Si va fi pana plecati înapoi în MONGOLIA. Noi nu ne punem morții in carton , Rușii si ungurii fac asta cu martirii noștri , in tim ce noi ii respectam pe ai vostrii , va dam scoli si strazi in limba voastră . Si tigani si hoti suntem făcuți din cauza voastră. Noi ii trimitem din spital sa moara acasa si pe romani si pe unguri nu facem discriminare . Asa ca pasli MONGOLIA. Mai mari criminali si hoti ca voi nu e nimeni din europa
Postat 06 Octombrie 2017, 01:17 de sandu1200
Faceti autonomie la hungaria !
Revizionistilor, iredentistilor vi s-a urat cu binele ? Nu va place sa traiti in liniste si pace asa cum se traieste acum, dupa cel de-al doilea razboi mondial ?!? Stim bine ce au facut ungurii, atunci cand vremelnic au stapanit, cu ajutorul austriecilor (stapanii ungurilor) in Transilvania si Ardeal. Sute de ani a jefuit ungaria, din Ardeal si Transilvania nedreptatind miseleste populatia romana, pe propriul ei teritoriu!
Postat 06 Octombrie 2017, 00:27 de Control_Room
RE: Faceti autonomie la hungaria !
Considerăm că s-a ajuns prea departe cu comentariile, pornind totuşi de la o ştire de fapt divers. Nu vom găsi aici soluţia la diferendul româno-maghiar. Vă propunem să polemizăm mai degrabă despre cum a fost prima zi a festivalului Toamna Orădeană :)
Postat 06 Octombrie 2017, 00:45 de Moderator
@vcs
Nu ti-e rusine, bai, nenorocitule (nenoirocito) ?!? Minti ****, si incerci sa falsificii Isoria Romanilor asa cum sute de ani au incercat sa faca asta ungurii migratori, navalitori in Europa de prin st6epele Asiei. Sute de ani au savarsit ungurii atrocitati in Transilvania si Ardeal si in restul tarilor in care au intrat cu japca la furat si la omortat populatiile peste care au dat, iar acum vii tu sa dai lectii de isorie falsa, mincinoasa! Asa sa poti tu manca, cum in ungaria nu te trimite sa mori acasa daca nu mai au ce sa-si faca, sau cum nu sunt hoti,criminali, pedofili, violatori si din randul ungurilor in alte tari. Cat despre coruptie, se stie ca ungaria este una dintre cele mai corupte tari din Europa. Spun asta statisticile internationale, nu o **** mincinoasa asa cum ewsti tu. Cat despre vize, americanii au ridicat vizele pt unguri pe considerent politic, la vremea respectiva. Acum s-ar putea sa le reintroduca dinou. Daca vorbim de ecdonomie, Romania ca valoare a PIB-ului, se afla pe 42 in lume, iar ungaria pe 59 !!!!! Mars in stepele Asiei si faceti acolo circ, autonomie, finantari pt budapesta.
Postat 06 Octombrie 2017, 00:14 de Control_Room
Pt. Sandu
1. Voi vreti numai sa aveti o istorie comuna cu Daci, doar nu o aveti. Ati venit din Albania...ati fost slugii grofilor maghiari. Asa ati intrat in Ardeal ca si cum acum ocupati teritorii din Spania... 2. Maghiarii o recunosc istoria, altfel nu ar fi nici 20 august zi nationala... 3. ungurii nu sarbatoresc ziua furtului, tradari, jafului ca si statul roman de 1 dec. 4. Nu pe romani confunda toate lumea cu tiganii 5. Nu unguri din ungaria vrea sa obtina cetetenie romaneasca ci romani din ungaria cetatanie maghiara. 6. Unguri nu o pun osamintele eroilor sai intr-o cutie de carton (probabil de la e-mag :)) ) si o mormanteaza cu acestea. 7. in ungaria pe nimeni din spital nu trimite acasa sa moara. 8 in ungaria nici un parlamentar nu e condamnat la inchisoare, doar sti cum e pe cine alegi asa esti si tu.... hot. 9. Denumirea orasului Oradea, devine din numele maghiar Varad. 10. ungaria e membru in spatiul Schengen, romania datorita mentalitati si disciplina de a fura nu o sa intra in veci.. 11. nu am citit niciodata in strainatate ca unguri nu furati, doar invers adica romani nu furati am citit aproape in toate capitalele europei 12. eu ca si ungur cu pasaportul pot sa calatoresc chiar si in america, romanul daca are noroc la lotaria vizelor ha ha ha ... si asi putea sa va spun chiar si 100-200-300 de puncte. Doar nu are rost, sunteti un popor puturos, lenes, manelist care tot ce are a primit cadou sau a obtinut prin furt...
Postat 05 Octombrie 2017, 22:10 de vcs
FVG
Eu am 2 aspecte de bucurie de aici. 1. Ei sunt un popor de Mongolia care și-au uitat istoria si de unde au venit . O recunosc de la anul 996 ( dar foarte puțin) si mai mult după anul 1450. Noi ne recunoaștem istoria si cu bune si cu rele Treci, Geto DACI, Romani ( noi avem o istorie in spate si inca se mai descopera). 2. Am văzut cine imi sunt prieteni si cine nu.
Postat 05 Octombrie 2017, 20:32 de sandu1200
susţinătorul declarat al autonomiei Transilvaniei
Ce autonomie e aia cand "imprumuti" steagul si limba altei tari pe care sa scrii numele orasului tau. Era mai "autonom" daca folosea steagul Rusiei pe care sa scrie Budapesta cu caractere chirilice...
Postat 05 Octombrie 2017, 19:59 de FVG
@christa
Un sovin ........ ( si pune tu acolo ce crezi ca se cuvine), un agitator infect, un ins care uraste romanismul, romanii, Romania. Imaginea vorbeste de la sine, alte comentarii sunt de prisos.
Postat 05 Octombrie 2017, 15:35 de feedback
pt Sandu
Asa este, este corecta. Dar are si ea limite. Nu ne pune nimeni sa ne uitam pe contul lui de FB sau sa citim presa, mai ales ca daca e hartie dai si bani. Stiti cum e aia.....nu e prost cel ce vorbeste ci e prost cel care asculta.
Postat 05 Octombrie 2017, 13:58 de Christa
Nu e mai mare păcatul ?
Păcat că există încă astfel de capete înfierbântate în rândul maghiarilor din România, nu va duce la nimic bun dacă le dau vre-o importanță. Maghiarii pe care îi cunosc eu, își dau copiii la grădiniță/școală în limba română, chiar dacă acasă vorbesc maghiara și româna! O atitudine deșteaptă, care va asigura nu numai succesul personal al copiilor, cât mai ales buna conviețuire de care s-a dovedit că suntem capabili. Ar fi o eroare istorică cu consecințe de proporții ca iredentismul acestor instigatori să prevaleze peste pacea, bunul simț și respectul reciproc de care ne bucurăm acum. Dezavuați deci dragi concetățeni toată hoarda asta de înfierbântați, fie ei udmr, fidesz sau după orice altă siglă se vor mai ascunde! Pacea și concordia sunt neprețuite.
Postat 05 Octombrie 2017, 13:39 de Oarecine
Christa
Definitia libertatii e ca FAC CE VREAU ATAT TIMP CAT NU DERANJEZ PE ALTUL
Postat 05 Octombrie 2017, 13:28 de sandu1200
are voie? areeeeeeeeee!!
Este treaba lui sa faca ce vrea. De ce trebuie sa asculti? Asa cum iti manifesti tu afinitatile asa si el. Un lucru tebuie sa remarcam sunt lucruri care normal se pot si unele care nu. Un om logic si la parcursul Romaniei ar constata ca nu. Este o problema si in a ingradi. Spune cuiva nu e voie.....de-a dracu va face asa. Nu ii spune se va plictisi s-au va cadea in derizoriu. Concluzie. Nu putem umbla cu paetel sparte.
Postat 05 Octombrie 2017, 12:57 de Christa
Christa
Dacă citești termenii si conditiile de facebook o sa rămâi uimită, pt ca facebook-ul nu incită la ură. Si asta ca are voi Are!!!!.. E ceva de genul sa le dam autonomie si ajungem ca si Catalonia. Eu sunt nationalist DAC nu Român. Dar nu am adus injurii statului maghiar sau unui oras de la ei. Dar se pare ca unii o fac pe nesimtite.
Postat 05 Octombrie 2017, 12:41 de sandu1200
jurnalism ? :)))
sunteti penibili bihoreanul , in loc sa fiti mandru de realizare oradeanului nostru il calomniati . si inca ceva respectul se merita nu se impune !!!
Postat 05 Octombrie 2017, 12:27 de User anonimizat
RE: jurnalism ? :)))
Da, jurnalism. Noi nu l-am calomniat cu nimic, am relatat doar gestul său, semnalat ieri pe prima pagină a cotidianului Bihari Naplo. Steagurile, mesajele, popularizarea - au fost alegerile omului. Mai departe, judecă fiecare cum crede. E "orădeanul nostru", e al Bihorului, e al Ungariei? Poate ne va lămuri el, când se întoarce :)
Postat 05 Octombrie 2017, 16:45 de Florin Ciucas
Regele Cioabo
Cînd se va da jos de pe munte îi sugerăm să coboare pe poteca de Mongolia, că tot e in zonă. Și odată descălecat (din nou) în Ulán Bátor, ca să "make hunland great again", trebuie neapărat să se autointituleze regele Cioabo al Ungariei și al întregii Mongolii. Să re-vendice teritoriile in numele ayatolahului huno~rus, Győző Orbán. Mult succes !
Postat 05 Octombrie 2017, 12:02 de Vlaicu
are voie? areeeeeeeeee!!
Apropo, unu' s-a urcat pe cladirea Vulturul Negru.....siiiii???? A urlat in gura mare.......siiiiii? S-a dat jos, si l-au dus la un control. In rest Noroc bun
Postat 05 Octombrie 2017, 11:55 de Christa
are voie? areeeeeeeeee!!
Si ce daca a postat pe FB? Parasutele sau cocalarii.....fac acelasi lucru. Mesajul e altul. Du-te in Parlament sa vezi cat ii doare pe aia de Romania. Este problema lui ce face pe FB, atat timp cat i se permite. AAAAA.......nu este placut.....e altceva. Logica e simpla. Nu ne uitam si ignor. Are dumnealui o parere.....sa o aibe, eu am alta, altii au altele. Daca s-ar reactiona la toate asa am umbla cu capetele sparte. Nu vorbesc despre mutat, ca unii s-au saturat si au emigrat....statistica e ingijoratoare.
Postat 05 Octombrie 2017, 11:53 de Christa
Ipocrizie
Christa, lasa teoriile, sandu1200 are dreptate. In primul rand incita spiritele mai ales ca a postat pe FB. Putea sa isi fac selfie si apoi sa arate la prieteni personal, nu sa ajunga sa vada toata lumea. In al doilea rand este putin ipocrit (si aici sunt galant) sa spuna ca ce mult iubeste el Bihorul si lacrimeaza cu gandul la acasa dar nici macar nu are bunul simt sa se afiseje cu steagul Romaniei. Asta arata cat de mult il doar pe el undeva ed Romania. Sigur, e un om liber, poate sa simta si sa spuna ce vrea, dar daca vrea autonomie, se simte maghiar pana in maduva oaselor si iubeste asa mult tara aia si steagul ai, pai atunci sa se mute acolo ca nu e departe de Oradea la fel cu ceilalti ca si el si sa ne lase pe noi in pace sa traim linistiti in tara noastra cu a carui drapel nu ne e rusine sa ne afisam. Sa nu fiu inteles gresit, nu am nimic cu maghiarii, chiar sunt unii care fac cinste acestei tari, dar cei ca si tanarul din poveste efectiv "si-o cer".
Postat 05 Octombrie 2017, 11:46 de Janos
are voie? areeeeeeeeee!!
Constitutia Romaniei, daca este cazul, nu se aplica in Nepal . Si tot asa putea sa fluture o fata de masa sau orice alte insemne. In facebook nu se aplica constitutia, sunt regulamentele proprii pe care trebuie sa le respecti. E problema lui ce a carat cu el si ce vrea sa faca. E liber. Ca sa exagerez, de dragul exemplului, putea sa fluture un steag ISIS, unul nazist, sa isi dea drumul la vale de acolo, sa ia elicopterul, sa manance mici sau gulyas, etc
Postat 05 Octombrie 2017, 11:30 de Christa
Christa
Potrivit constitutiei e o persoană liberă dar tie nu ti-e clar ca , cu steagul acela i cita spiritele.
Postat 05 Octombrie 2017, 10:02 de sandu1200
are voie? areeeeeeeeee!!
Daca el a vrut sa escaladeze, bravo lui, el a dorit, el s-a chinuit, el a investit....toate el. Sper ca acum nu e cineva naiv care sa-i spuna si sa-i impuna ce sa faca din moment ce nu a contribuit cu nici un ban si cu nimic altceva la aceasta aventura, poate chiar nici nu il cunoaste. Este o persoana libera, poate sa faca ce vrea.
Postat 05 Octombrie 2017, 09:36 de Christa
Încet , încet apare si conflictul.
Ei zic , ca noi ii provocam.
Postat 05 Octombrie 2017, 08:43 de sandu1200
De ce?
Ce scop aveti cu stirea asta? Sa continuati conflictul intre unguri si romani???
Postat 05 Octombrie 2017, 02:43 de alex1980
Ce chestie
BIHOREANULE da de ce ati tăiat primul mesaj . Vi se părea iredentist
Postat 05 Octombrie 2017, 01:05 de sandu1200
RE: Ce chestie
Nu, ni se părea injurios.
Postat 05 Octombrie 2017, 11:30 de Moderator
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON