URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 19 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
05 Martie 2015, 14:08

A început demolarea pistei Aeroportului (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

În prezenţa preşedintelui Consiliului Judeţean Bihor, Cornel Popa, şi directorului Aeroportului din Oradea, Gheorghe Pasc, firma austriacă Porr Construct - care împreună cu conaţionalii de la Teerag şi de la Asdaq Aktiengesselschaft şi cu bucureştenii de la Col Air au câştigat licitaţia pentru modernizarea infrastructurii aeroportuare – a început, joi, demolarea pistei din capătul acesteia spre oraş.

Aeroport deschis

"Azi începe demolarea pistei la capătul dinspre oraş, pentru prelungirea în această direcţie cu 150 metri", a spus preşedintele CJ, Cornel Popa. Acesta a precizat că în ciuda lucrărilor de anvergură activitatea Aeroportului orădean nu a încetat. "Aeroportul este operabil, chiar azi noapte a aterizat la Oradea un avion SMURD, iar azi dimineaţă a decolat un avion business".

Aeroportul orădean este deschis în continuare, a explicat şi directorul acestuia, Gheorghe Pasc, datorită faptului că aşa-numitul prag al pistei (locul de la care începe operaţiunea de aterizare şi la care se încheie procedura de decolare) a fost decalat cu 500 metri în direcţia opusă celeia unde se lucrează, adică spre Nojorid. "Lungimea pistei utilizabile este în prezent de 1.300 metri, astfel că în continuare ar putea opera şi Tarom. De altfel, restul de pistă este utilizabil, în condiţii de siguranţă, pentru aparate ATR 42, de tipul celor din dotarea Tarom, dar compania a preferat să suspende zborurile din motive ce ţin de reglementările interne", a spus Pasc, explicând de ce, chiar dacă Aeroportul orădean e încă deschis, de luni compania naţională de transport aerian şi-a suspendat zborurile, iar călătorii trebuie să apeleze la serviciile aeroporturilor din Timişoara ori Cluj.

La foc continuu

Inginerul Harald Braun, directorul tehnic al Porr Construct, a prezentat lucrările începute joi, arătând că acestea fac parte din prima etapă a proiectului de modernizare a infrastructurii aeroportuare orădene. "Noaptea trecută am decalat pragul pistei, iar în această dimineaţă am început demolarea pistei în direcţia Oradea, unde o vom prelungi cu 150 metri. Aceste lucrări fac parte din prima etapă a proiectului, care va fi gata pe 22 aprilie, când va începe etapa a doua", a spus oficialul companiei care a modernizat în urmă cu patru ani şi Aeroportul din Viena.

Practic, "vedetele" primei etapte a lucrărilor sunt două utilaje speciale, dintre care unul rostogoleşte pe pistă un accesoriu greu şi zimţat, care face betonul să vibreze şi să crape, iar celălalt este o ghilotină hidraulică de 7 tone, care "taie" în felii betonul, făcându-l mai uşor de excavat şi de încărcat apoi în basculante. "Pe o lungime de 350 metri şi o lăţime de 30 metri, va fi scos betonul de pe o suprafaţă de pistă de circa 11.000 metri pătraţi, în actuala etapă, iar ghilotina permite ca acest lucru să se realizeze în două zile", a explicat oficialul Porr Construct.

Dacă în prezent stratul pistei este gros de 25 centimetri, după modernizare acesta va creşte la 38 centrimetri, majorând portanţa (capacitatea de a suporta greutăţi) astfel încât pista să fie operabilă şi pentru avioane de mari dimensiuni.

Tot în prima etapă a proiectului, în paralel cu schimbarea pistei în direcţia spre oraş, muncitorii vor lucra şi la realizarea unei noi căi de rulare şi a unei noi platforme de îmbarcare-debarcare, data limită pentru încheierea acestei etape fiind 22 aprilie. După această dată, timp de 59 de zile, până la 20 iunie, Aeroportul din Oradea va fi închis pentru continuarea lucrărilor la pistă pe partea de mijloc a acesteia.

Aeroport nou

Lucrările de modernizare a infrastructurii aeroportuare din Oradea valorează 79,9 milioane lei fac parte dintr-un proiect cu fonduri europene în valoare de 129,70 milioane lei (din care 81,60 milioane sunt nerambursabile). Acesta prevede înlocuirea pistei actuale, lungă de 1.800 metri, cu una nouă, de 2.100 metri, şi lată de 45, faţă de 30 metri, cât are de acum.

De asemenea, vor mai fi construite două noi căi de rulare-degajare, o platformă de îmbarcare-debarcare pe care vor putea staţiona şase aeronave, inclusiv de tip C (de mari dimensiuni), sisteme de balizaj luminos de categoria II de operare, cu lumini inclusiv pe axul longitudinal, nu doar pe marginea pistei, sisteme de alimentare cu energie electrică de bază şi de rezervă, sisteme de telecomandă pentru sistemele de balizaj, sisteme de iluminat pentru platforma de îmbarcare-debarcare şi chiar şi o uzină electrică nouă, care să asigure consumul de bază şi de rezervă pentru sistemele de balizaj.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON