URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 25 MAI 2018

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Scandal mare cu absolvirea de la Colegiul Gojdu. Au fost plângeri că sumele ce trebuie achitate, după socotelile comitetului de părinţi, sunt exagerat de mari. Au fost prevăzute carduri cadou pentru profesori, ba chiar şi bani de taxi ca aceştia să poată ajunge la banchet...
Zic şi eu
Adrian Cris
Un abuz comis la o competiţie recent găzduită de Arena Antonio Alexe din Oradea şi neştiut public până acum arată că înaintăm pas cu pas spre un regim poliţienesc în care legea nu contează decât în măsura în care e interpretată samavolnic, pentru a da o aparenţă de temeinicie comportamentelor şi deciziilor discreţionare. La începutul lunii, un orădean a fost împiedicat să intre la o partidă de baschet de către nişte jandarmi. 
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Street Food Fest este scump pentru că aduce în stradă preţurile din restaurante. Pereţii localurilor nu mai există, nasul nu mai este protejat de mirosurile îmbietoare, iar ochiul nu mai e protejat de preţurile din meniu. Astfel, impactul poate fi brutal. Mâncare de stradă la preţ de restaurant? Hm...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Cine credeţi că are dreptate în problema sporurilor salariale ale lucrătorilor de la UPU – SMURD Bihor?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
În primul rând, cei care achiziţionează un autoturism trebuie să ştie că au obligaţia să efectueze toate formalităţile de înmatriculare în termen de maxim 90 de zile de la data încheierii contractului de vânzare cumpărare. Sancţiunea pentru nerespectarea acestei obligaţii este suspendarea înmatriculării acelui autovehicul, definită de lege ca fiind operaţiunea administrativă ce constă în interzicerea temporară a dreptului de a pune în circulaţie şi a utiliza un vehicul pe drumul public.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Ulcerul gastric apare de obicei cu 10 ani mai târziu decât cel duodenal, frecvenţa maximă fiind în jurul vârstei de 60 de ani. Boala apare mai des la bărbaţi, iar numărul cazurilor este în uşoară creştere faţă de cele de ulcer duodenal care sunt în scădere.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Ne naştem, suntem crescuţi de părinţi, ne maturizăm, avem la rândul nostru propriii copii pe care îi creştem, îmbătrânim. Fiecare generaţie trece prin acelaşi ciclu, dar o face în perioade diferite de timp, pe măsură ce în urma noastră rămâne istoria. Aşa se face că aceia care au prins în adolescenţă începuturile comunismului în România au încă memoria vremurilor de dinainte şi au trebuit să se adapteze schimbării.
03 August 2010, 17:22

Rafinăria de la Suplac duduie din nou (FOTO)

Rafinăria de la Suplac duduie din nou (FOTO) LA APEL. Nevoiţi să lucreze vreme de aproape cinci ani pe unde au apucat, petroliştii din Suplacu de Barcău, Balc şi Marghita au ascultat din nou, joia trecută, şuierul sirenei cu aburi ce anunţă începerea programului de lucru. Un sunet care, pentru ei şi familiile lor, înseamnă siguranţa zilei de mâine, iar pentru întreaga zonă o garanţie că nu va rămâne pustie
Rafinăria de la Suplac duduie din nou (FOTO) Rafinăria de la Suplac duduie din nou
Rafinăria de la Suplac duduie din nou (FOTO) Rafinăria de la Suplac duduie din nou
Rafinăria de la Suplac duduie din nou (FOTO) Rafinăria de la Suplac duduie din nou
Rafinăria de la Suplac duduie din nou (FOTO) Rafinăria de la Suplac duduie din nou
Rafinăria de la Suplac duduie din nou (FOTO) Rafinăria de la Suplac duduie din nou
Rafinăria de la Suplac duduie din nou (FOTO) Rafinăria de la Suplac duduie din nou
Rafinăria de la Suplac duduie din nou (FOTO) Rafinăria de la Suplac duduie din nou
Rafinăria de la Suplac duduie din nou (FOTO) Rafinăria de la Suplac duduie din nou
Rafinăria de la Suplac duduie din nou (FOTO) Rafinăria de la Suplac duduie din nou
Rafinăria de la Suplac duduie din nou (FOTO) Rafinăria de la Suplac duduie din nou
Rafinăria de la Suplac duduie din nou (FOTO) Rafinăria de la Suplac duduie din nou
Rafinăria de la Suplac duduie din nou (FOTO) Rafinăria de la Suplac duduie din nou
Rafinăria de la Suplac duduie din nou (FOTO) Rafinăria de la Suplac duduie din nou
Rafinăria de la Suplac duduie din nou (FOTO) Rafinăria de la Suplac duduie din nou
Rafinăria de la Suplac duduie din nou (FOTO) Rafinăria de la Suplac duduie din nou
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Din moarte clinică, bolnavul a fost resuscitat, tratat şi trecut cu bine prin convalescenţă, iar de acum va alerga din nou pe picioarele lui.

Cu această metaforă a descris directorul general Teodor Cladovan, joia trecută - când Rafinăria Crişana din Suplacu de Barcău a fost redeschisă oficial - zbuciumatul destin al acestei întreprinderi care, în urmă cu doar cinci ani, era cât pe ce să rămână doar istorie.

Soarta ce părea implacabilă i-a fost schimbată însă ca prin minune, când nimeni nu mai credea în ea, de o mână de investitori care deţin acum cea mai modernă şi cea mai nepoluantă rafinărie din ţară.

Manual de falimentare

Mai bine de 400 de oameni rămâneau fără locurile de muncă în 2005, când Rafinăria Petrolsub de la Suplacu de Barcău era închisă, după 36 de ani de la darea în folosinţă. Construită între 1967-1969, întreprinderea a prosperat până în anul 1995, când a fost privatizată în beneficiul firmei Euro Trading Chemicals, parte a grupului Euro Columna, aflat sub controlul şefului SRI de atunci, Virgil Măgureanu. În scurt timp, avea să fie parazitată de celelalte firme ale grupului, Euro House 2000 şi Fertinvest Holding, care luau bitumul la preţul de producţie şi îl revindeau în profit, dar fără a-l mai plăti însă către Petrolsub.

Secătuirea rafinăriei a durat până în 2001 când, pentru a-şi recupera cele 433 de miliarde de lei neplătite pentru ţiţeiul livrat de-a lungul celor şase ani, Petrom a preluat Petrolsub-ul. Însă nici aşa nu a administrat-o corect, astfel că, în loc să scadă, datoriile au crescut. Urmarea? În 2005, întreprinderea a intrat în lichidare judiciară, pe un drum fără întoarcere, la capătul căruia se întrezărea falimentul total şi eşuarea a mii de tone de utilaje la depozitele de fier vechi.

Nedorită

08 Teodor Cladovan.jpgTimp de peste doi ani, din 2005 până în 2008, lichidatorul judiciar numit de Tribunalul Bihor a încercat din greu să găsească un cumpărător pentru rafinărie. "S-au ţinut câteva licitaţii, au avut loc negocieri cu companii de prestigiu precum MOL Ungaria, Lotos Polonia, Lukoil Rusia şi BHG Austria, dar toate au refuzat achiziţionarea rafinăriei din cauza datoriilor mari", a rememorat impasul directorul general Teodor Cladovan (foto), joia trecută, la festivitatea de redeschidere oficială a întreprinderii.

Speranţa a renăscut în toamna anului 2008, când - la a patra licitaţie - rafinăria a fost cumpărată cu 14,9 milioane de euro de către Ecodiesel, o societate condusă de fostul fotbalist Călin Bălaj şi de Antonio Papalia, ai cărei acţionari sunt, în proporţii egale, oameni de afaceri români şi italieni. "Era o jale totală. Între şinele de cale ferată uzinală crescuseră copaci. Au fost scoase 60 de remorci de gunoi şi deşeuri. Încă puţin şi s-ar fi tăiat totul pentru a fi dus la fier vechi. Mii şi mii de tone de instalaţii nefolosite ar fi îmbogăţit două-trei persoane, în timp ce oamenii din zonă ar fi rămas fără locuri de muncă pe termen lung", a descris situaţia Teodor Cladovan.

Din ruină...

Directorul a rezumat, în faţa oficialităţilor invitate la festivitatea de joia trecută, eforturile de retehnologizare făcute de noul proprietar şi soldate - după investiţii de alte 5 milioane de euro - cu repunerea în funcţiune a celei mai "verzi", nepoluante, rafinării din ţară.

"Întreprinderea a fost complet modernizată. S-au ecologizat toate perimetrele, s-au curăţit depozitele de materii prime şi de produse finite, s-au eliminat toate scurgerile de pe toate platformele, ceea ce a fost o muncă de Sisif, care a necesitat verificarea fiecărui centimetru de ţeavă. Am modernizat staţia de tratare a apei şi sistemul de control şi de monitorizare a instalaţiilor de rafinare, am implementat un sistem de management al calităţii şi multe altele. Suntem singura rafinărie din ţară care îndeplineşte toate normele de mediu europene, toate celelalte având ca termen de conformare anul 2014", a spus Cladovan.

... trambulină

După aproape trei luni de probe şi reglaje, rafinăria a reînceput să producă, iar acesta e lucrul cel mai important, crede directorul. "Nimic din profilul de activitate nu a fost schimbat, facem atât combustibili pentru centralele termice, cât şi bitum, totul la parametri tehnici, calitativi şi ecologici pe care nu-i atinge nicio altă rafinărie românească", se mândreşte managerul. Pentru început, a spus Cladovan, întreprinderea va prelucra 800 de tone de ţiţei pe zi, însă din luna august producţia prognozată este de 1.200 de tone zilnic, foarte aproape de capacitatea maximă proiectată, care este de 1.600 de tone pe zi.

08 Gheorghe Furtos.jpgAproape totul, a precizat directorul tehnic Gheorghe Furtos (foto), va fi destinat exportului, în special spre Italia, de unde, de altfel, se aduce şi materia primă, deoarece OMV-Petrom, proprietarul schelelor de extracţie din zonă, refuză să furnizeze ţiţei către Ecodiesel. Şi mai de apreciat e că din produsele rafinăriei face parte şi unul cu totul nou, ceea ce dovedeşte capacitatea profesională a specialiştilor de aici. "Vom produce, la fel ca până acum, combustibili pentru încălzire, precum şi bitum, la nivelul calitativ cel mai ridicat din ţară, dar şi o motorină superioară, pe care am denumit-o ECOCRIŞ", a arătat Furtos.

Petrol egal pâine

Repunerea în funcţiune a rafinăriei este un câştig nu doar pentru proprietarii acesteia, ci şi pentru întreaga zonă, deoarece ea va rezolva o parte din problemele economice şi sociale existente aici.

Până acum, spune Cladovan, au fost angajaţi 200 de oameni, 60% din rândul foştilor salariaţi, iar restul dintre absolvenţii Universităţii orădene şi ai Grupului Şcolar Industrial din Suplacu de Barcău, iar peste cel mult trei luni totalul personalului urmează să ajungă la 400 de muncitori.

08 Arsenie Marosan.jpgUn câştig consistent va reveni, de asemenea, şi autorităţilor locale din Balc, comuna pe a cărei rază administrativă de află rafinăria, deoarece întreprinderea nu numai că poate da o gură de oxigen, dar este în măsură şi să evite depopularea întregii văi a Barcăului, de la Marghita până la Ip, cum spune primarul de Balc, Arsenie Maroşan (foto). Edilul a calculat că repornirea rafinăriei ar dubla bugetul local: "Acum, veniturile proprii sunt de 350.000 de lei pe an, mare lucru nu putem face din aceşti bani, dar odată cu reluarea producţiei o să scadă şomajul, iar din impozitul pe clădiri şi din impozitele pe salarii ar intra la bugetul comunei încă vreo 500.000 de lei".

Numai bine pentru ca atât autorităţile locale, cât şi cele judeţene, să încurajeze această investiţie în producţie, o adevărată raritate, mai ales la vremuri de criză.


RĂZBOI PĂGUBOS
"Pe cuvânt de OMV"

Redeschiderea rafinăriei a avut loc în ciuda unui conflict declanşat de compania austriacă OMV, proprietarul societăţii Petrom, cea care deţine schelele de extracţie a ţiţeiului din zonă, conflict ce a fost foarte aproape să blocheze toate eforturile de repunere în funcţiune a întreprinderii.

"În 2008, Petrom garantase în scris că va furniza materia primă necesară rafinăriei, ceea ce era o garanţie că exista ţiţeiul fără de care aceasta nu avea nicio noimă. Noul proprietar, societatea Ecodiesel, a început retehnologizarea, numai că în 2009, când ne aflam în faza montării noilor instalaţii şi ne apropiam de probele de lucru, Petrom-OMV ne-a înştiinţat că nu-şi va respecta angajamentul luat cu un an înainte", a relatat directorul Teodor Cladovan. "Habar nu am ce dedesubturi au fost. N-aş vrea să spun că politice sau de altă natură, dar cert e că ne-au dat peste cap programul de investiţii, iar investitorului planul de afaceri. Nu e totuna să iei materia primă din apropiere sau s-o aduci din alt capăt al ţării"...

În cele din urmă, acţionarii Ecodiesel au rezolvat problema aprovizionării cu materie primă, importând ţiţei tocmai din Italia! "Zilnic vin de la Trieste autocisterne cu 1.000 de tone de ţiţei, dar - slavă Domnului! - am reuşit să încheiem un contract cu CFR-ul, aşa că peste două săptămâni o să-l primim pe calea ferată", a destăinuit directorul rafinăriei.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
6 Comentarii
am o intrebare
cand voi mai putea si eu sa car bitum rutier cu cisterna ,de la rafinaria Crisana,domnule director Cladovan ? Ce bine era odata. Oare o mai veni timpul acela ? Se spunea ca la sfarsitul lunii iunie 2011.Cand voi putea cara bitum de la dumneavoastra? Multumesc !
Postat 11 August 2011, 12:36 de popescu constantin
am o intrebare
cand voi mai putea si eu sa car bitum rutier cu cisterna ,de la rafinaria Crisana,domnule director Cladovan ? Ce bine era odata. Oare o mai veni timpul acela ? Se spunea ca la sfarsitul lunii iunie 2011.Cand voi putea cara bitum de la dumneavoastra? Multumesc !
Postat 11 August 2011, 12:36 de popescu constantin
buna afacere
Buna afacerea P-DL,dar de ce merge marfa la export?prietenii stiu de ce!
Postat 04 August 2010, 12:55 de tero
intrebare
crisule, te-au \"poluat\" cu ceva, ca ai scris cu asa patos?
Postat 03 August 2010, 22:33 de curiosu\'
Da
Cunoscatorule ... esti prost ... intentionat !
Postat 03 August 2010, 21:30 de Sandu
lipsa de respect
ziar poluat cu bitum. publicitate pe fatza. noah, foamea-i mare .....
Postat 03 August 2010, 17:25 de cunoscator
count display

FOTO BIHOREANUL

  • Se lucrează la noul terminal al Aeroportului Oradea. Construcţia va fi gata la toamnă (FOTO)
  • Gata cu transparenţa! Ioan Mihaiu nu mai vrea întrebări din partea presei în timpul ședințelor Colegiului prefectural (FOTO)
  • Un TIR plin cu stupi cu albine, răsturnat lângă Băile Felix (FOTO / VIDEO)
  • Pompierii bihoreni 'salvează' dragostea de carte: Au donat cărţi elevilor din trei şcoli rurale (FOTO)
  • Let’s Get Green: Elevii de la Şcoala 11 au plantat 100 de puieţi de arbori (FOTO)
  • Noaptea muzeelor a atras un număr record de vizitatori în Oradea. Cozi de zeci de metri la noul sediu al MȚC (FOTO)
  • Ziua Eroilor a fost marcată cu felicitări şi diplome în Cetatea Oradea (FOTO)
  • Dezbaterile Consiliului Local Oradea se vor muta în beciurile Primăriei (FOTO)
  • Festin în Piaţa Unirii: A început Street Food Festival Oradea, cu mâncăruri apetisante şi preţuri piperate (FOTO)
  • Cea de-a XXII-a ediție a Zilelor Muzeului Țării Crișurilor a debutat cu o dublă lansare de carte (FOTO)

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON