URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
04 Decembrie 2016, 16:50

Ministrul Transporturilor a inspectat lucrările de pe DN 76. De săptămâna viitoare se va circula fără semafoare (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Până nu demult cel mai dezastruos drum din Bihor, DN76 arată tot mai bine. Ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, a inspectat, la finalul acestei săptămâni, lucrările care se efectuează pe DN 76 constatând că acestea au avansat considerabil şi că, înainte de oprirea lor din cauza iernii, drumul va putea fi circulat fără pericole.

Fără opriri

De asemenea, reprezentanţii firmei Azvi, care efectuează lucrările pe tronsonul Dealul Bitii - Ştei, au dat asigurări că, începând de marţi, se va circula fără semafoare, lucrările permanente la calea de rulare fiind aproape de finalizare. Duminică mai existau două semafoare pe porţiunea Dealul Bitii - Beiuş, însă acestea vor fi scoase în cursul zilei de luni, după finalizarea turnării mixturii de asfalt.

Totodată, zonele podurilor din Rieni şi Petrileni nu au fost reabilitate încă. Acolo se vor face câteva reparaţii în acest sezon, iar la primăvară vor fi reabilitate complet.

"Sunt aici de trei zile şi am tot bătut traseul acesta. Mai sunt patru puncte pe care dânşii (n.r. – firma Azvi) trebuie să le corecteze. Mai precis, la coborârea de pe Dealul Bitii, deşi acolo a existat o problemă de proiectare, podul din Rieni, podul din Petrileni şi într-o zonă din Ştei, unde nu-mi place cum arată lucrarea, dar înţeleg că va fi corectată zilele acestea", a declarat, duminică, ministrul Sorin Buşe în cadrul unei întâlniri cu presa desfăşurate în Ştei.

Restul la primăvară...

La coborârea de pe Dealul Bitii, firma Azvi va efectua, deocamdată, doar unele lucrări de reparaţii, acolo drumul fiind afectat de o alunecare de teren. De altfel, tronsonul Dealul Bitii – Ştei este departe de a fi complet finalizat, lucrările fiind terminate în procent de 75%. La primăvară, angajaţii firmei constructoare vor termina lucrările de asfaltare, prin turnarea, în funcţie de caz, a celui de-al doilea, respectiv celui de-al treilea strat de asfalt, urmând să realizeze şi rigolele şi zidurile de protecţie.

"Înaintea iernii, cerinţa mea principală a fost aceea de a nu exista probleme de trafic, cu stop-uri, şi niciun fel de problemă cu siguranţa traficului. Atunci vor fi anumite lucrări pe care ei le vor închide termporar şi le vor redeschide la primăvară", a adăugat ministrul Sorin Buşe.

Pe raza oraşului Ştei, lucrările din cadrul proiectului de reabilitare a DN 76 au cuprins şi reabilitarea şi relocarea reţelelor de utilităţi, primarul Iulian Balaj arătându-se mulţumit de felul în care acestea au fost efectuate. În Ştei a mai rămas o singură porţiune de drum, de câteva sute de metri, unde aceste lucrări nu au fost făcute încă. 

Anul acesta, pe cei 30 de kilometri ai tronsonului Dealul Bitii – Ştei, Azvi Group a turnat 40.000 de tone de mixtură asfaltică, 38.000 metri cubi de balast, 49.000 mc de piatră, 28.000 mc de pământ stabilizat şi 10.000 mc de piatră spartă.

Protestatari mulţumiţi

La întâlnirea cu presa din Ştei a fost prezent şi Beniamin Rus, patronul Grupului Selina, care a preluat de la Construct Mod două dintre porţiunile DN 76 dinspre Ştei spre Deva. Acesta a spus că lucrările în acea zonă au avansat, în ciuda faptului că, în luna octombrie, nu s-a putut lucra din cauza ploilor.

De altfel, ministrul Transporturilor, reprezentantul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, cât şi cei ai firmelor contractate pentru realizarea lucrărilor, au afirmat că Drumul Naţional 76 Oradea – Deva ar trebui să fie complet finalizat în septembrie 2017.

Merită precizat că la întâlnirea cu presa au participat şi doi locuitori ai zonei Beiuş – Ştei care, în vară, au iniţiat şi condus protestele legate de starea proastă a DN 76. Aceştia s-au arătat mulţumiţi de felul în care arată acum şoseaua. "Fără să vreau să laud pe nimeni, în patru-cinci luni s-a lucrat mai mult ca în opt ani. Şi putem spune că nu s-a făcut rabat la calitate", a spus Dan Popa, cel care a şi strâns, la vremea aceea, semnături pentru reabilitarea DN 76.

Reabilitare fără sfârşit

Discutată încă de la începutul anilor 2000, reabilitarea DN 76 a început abia în 2009. După ce în martie 2015 constata că de 4 ani firma angajată inițial pentru reabilitare, CCCF Timişoara, executase abia 7% din reabilitarea tronsonului Oradea-Beiuş al DN 76, în septembrie 2015, Compania Națională de Drumuri (CNADNR) a reziliat contractul finanţat cu bani europeni (30,79 milioane euro pentru 50,3 km), a împărţit tronsonul în trei loturi mai mici şi a angajat din bugetul propriu (9,1 milioane euro) trei asocieri de firme pentru "reparaţii şi întreţinere curentă" printr-o metodă mai nouă, mai rapidă şi în sine mai puţin costisitoare: reciclarea asfaltului existent. A fost o soluție provizorie, spuneau la vremea respectivă șefii CNADNR, însă Inspectoratul Teritorial în Construcții a făcut inclusiv o plângere penală împotriva CNADNR la Parchet, deoarece reprezentanții Companiei nu ceruseră autorizarea lucrărilor pentru repararea prin reciclare a asfaltului aşternut în 1961. De altfel, crăpăturile au reapărut în asfalt la câteva săptămâni de la finalizarea lucrărilor.

În urma relicitării lucrărilor de reabilitare a DN 76, pe cele două tronsoane de pe raza judeţului Bihor au fost desemnate să execute lucrările firma orădeană Costruct Mod (lotul 4 dintre Vârfurile şi Ştei - 33 kilometri) și asocierea Azvi - Azcale (lotul 5 dintre Ştei şi Beiuş, 31 kilometri). Lucrările s-au desfăşurat, însă, în continuare, cu mari întârzieri, astfel încât ani de zile circulaţia pe această şosea plină cu gropi, denivelări şi semafoare s-a desfăşurat extrem de greu, spre revolta locuitorilor zonei, care au organizat proteste masive în mai multe rânduri.

La un moment dat, în toamna anului trecut, din cauza săpăturilor adânci de până la un metru și jumătate lăsate de izbeliște de muncitori, localicii din comuna Rieni nici măcar nu mai puteau intra în case, decât cu scara.

În luna iunie a acestui an lucrările pe mai multe loturi au fost deblocate, iar atât ministrul Transporturilor cât şi şeful fostei CNADNR, acum CNAIR, Cătălin Homor, au cerut constructorilor ca, în luna noiembrie, calea de rulare să fie finalizată. 

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
catapulta
CATAPULTA, asa trebuiesc denumite grozaveniile de pe DN 1, spre Cluj, de ce: - in primul rand daca intri cu vitezamai mare si no vezi ai toate sansele sa zbori pana pe celalalt sens, nu ne mai gandim la consecinte, de ce neam gandi noi daca cei care leau construit, avizat, aprobat, nu sau gandit - doi, banii, pentru ca au costat enorm au zburat direct in buzunarul cuiva, nu trebuie sa dezvoltam - trei, sunt locuri in care un trailer agabaritic, daca va mai circula asa ceva pe acest tronson de drum, nu se mai poate incadra, odata ca e prea stramt, ca la o fata de 18 ani, in al doilea rand e o alveola in Alesd care la capete are doi stalpi de curent - patru,sa vedeti cand o veni zapada si daca, este un daca, trece plugul pe sosea, alveola va fi ocolita dar, la trecerea de pietoni, ramane portiunea dintre ele cu zapada care va trebui curatata cu lopata. Il vedeti voi pe sofer sa coboare si sa curate zapada cu lopata sau, poate vine seful lui ca oricum face curu mare in birou E o regula daca trei oameni iti spun ca est beat, te duci sa te culci, daca gasesti 4 nereguli la o grozavie, inseamna ce e chiar o grozavie. Acum mai pe serios, "alveolele de linistire" cred ca sunt varianta mai hard a bordurilor lui videanu. Au gasit smecherii o metoda de a lua banii in continuare. Dupa umila mea parere, drumul trebuie sa fie cat mai lat si cat mai plat, sa poti sa eviti orice iti apare in drum. Toate KKT-urile amplasate pe drum, sub orice denumire, alveole, siguranta pasiva etc, nu sunt decat gauri de scurgere a banilor, ar fi mai corect daca onor ministrul ar lua taurul de coarne si ar pune un pic ordine in gradina drumurilor, ca prea sa luat pe aratura. In rest, la accidentele care vor fi din cauza accidentelor, vinovatii deja se stiu... din cauza neadaptarii vitezei de rulare.... acelasi limbaj de lemn al politistilor ca si mintea din capul lor, pamant.
Postat 07 Decembrie 2016, 17:57 de FLORIN64
?!
Vad ca onor ministrul e om hotarat, taie in carne vie! A facut plangere penala impotriva celor de la cnadnr!!! Acum, fiindca stie la care ghiseu sa o depuna, i-as sugera sa mai faca una impotriva celor de la cnadnr. Pe art. 339 cod penal, al1 si 3. Citez: ,,(1) Instalarea de mijloace de semnalizare rutieră sau modificarea poziţiilor acestora, fără autorizaţie eliberată de autorităţile competente, de natură să inducă în eroare participanţii la trafic ori să îngreuneze circulaţia pe drumul public se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă....(3)Cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă se sancţionează aşezarea de obstacole care îngreunează sau împiedică circulaţia pe drumul public, dacă se pune în pericol siguranţa circulaţiei ori se aduce atingere dreptului la libera circulaţie a celorlalţi participanţi la trafic." E vorba de alveolele de ,,linistire" ( probabil pt. linistea de veci!) construite/in constructie pe DN1, Oradea-Cluj. Pt. reducerea vitezei sunt radare, este politie rutiera, sunt amenzi, etc, etc, de masuri punitive nu ducem lipsa. Dar de aici si pana la a construi veritabile capcane e cale lunga! Sau nu! Despre bordurile de prin oras, din ,,jiratii", nu mai zic nimic! O curiozitate am: cei de la politia rutiera si-au dat avizul pt. borduri de 25-30 de cm?! Nu de alta dar sa stim ce incadrare juridica au!
Postat 05 Decembrie 2016, 07:58 de pinonel
JE suis malade . Din pacate.
Bravo! No acuma, spuneti-ne cum stam cu heliportul de la SCJU Oradea ! Au ceva aterizari/decolari la activ in noiembrie a.c.,asa cum era prognozat?
Postat 04 Decembrie 2016, 19:08 de Iness
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON