URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
10 August 2012, 13:10

Drumul de Padiş, "scurtat" fără a fi scumpit, aşa cum voia constructorul (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Lucrările de modernizare a drumului judeţean DJ 763 Sudrigiu-Pietroasa-cabana Padiş, începute în 2009 şi care aveau ca termen de finalizare luna august a anului trecut, au fost întrerupte înaintea campaniei pentru alegerile locale, când din cei 28,55 kilometri erau asfaltaţi doar 13,1 km, de la intrarea în comuna Pietroasa până la ieşirea spre Boga.

Motivul? Executantul, firma MBS Group Cluj Napoca (aparţinând unui consilier local PDL din Turda, celebru pentru contractele primite în timpul guvernărilor Boc pentru construirea de bazine de înot în mai multe localităţi din ţară) a cerut beneficiarului, Consiliul Judeţean Bihor, suplimentarea cu aproximativ 3 milioane de lei a contractului iniţial, în valoare de 62,59 milioane lei (finanţat în proporţie de 85% cu fonduri UE, 13% de la Guvern şi 2% de la CJ Bihor), invocând scumpirea bitumului de la 350 euro la 580 euro per tonă în ultimii trei ani.

Noua conducere a CJ Bihor a reuşit, însă, să convingă firma clujeană să-şi termine lucrarea fără să-i mai dea niciun leu în plus faţă de contract, precum şi să-şi asume ca termen de finalizare data de 10 noiembrie.

Ca dovadă că "se poate", constructorul a asfaltat de luni până joi, când la faţa locului, în prezenţa jurnaliştilor, s-a desfăşurat o nouă inspecţie a stadiului lucrărilor, aproape 4 km de drum din tronsonul rămas neexecutat în luna iunie, astfel încât până la 10 noiembrie mai sunt de asfaltat 11,4 km.

Pe numărate

"Execuţia drumului de Padiş risca să devină un nou blocaj al Consiliului Judeţean, la fel ca şi lucrările de la Muzeul Ţării Crişurilor", a explicat jurnaliştilor Cornel Popa, adăugând că de la preluarea funcţiei primul său obiectiv a fost să evite această situaţie, făcând mai multe inspecţii pe şantier şi negociind cu firma constructoare pentru a o convinge să-şi onoreze contractul.

"Nu pot spune cum, dar am convins firma că nu le dăm niciun leu în plus, pentru că asta ar fi însemnat să facem cheltuieli neeligibile faţă de proiectul aprobat pe fonduri europene, pe care apoi să le suportăm noi din bugetul judeţului", a spus Popa.

Şeful CJ a adăugat de asemenea, că a stat "pe capul" constructorilor, impunând intensificarea ritmului de lucru, dar şi refacerea unor lucrări executate de mântuială. "La una din primele vizite l-am întrebat pe şeful de şantier câţi oameni are la lucru şi mi-a spus că 80. I-am demonstrat pe numărate că erau numai 23. I-am obligat şi să refacă ziduri de sprijin şi şanţuri de scurgere a apelor, pentru că au fost turnate pe frig şi deja betoanele se sfărâmau", a precizat Cornel Popa.

Probleme "obiective"

Prezent şi el la conferinţa de presă, inginerul Horaţiu Marchiş, şef de şantier din partea MBS Group Cluj Napoca, a afirmat că de la început lucrările au fost cu probleme, datorită dificultăţilor tehnice, dar şi condiţiilor meteo nefavorabile. "Trebuia să începem lucrările în 2009, dar am început abia în aprilie 2010, din cauza frigului şi ploilor, care în această zonă de munte durează 6 luni pe an", a spus Marchiş.

Reprezentantul firmei, care pe partea din judeţul Cluj a drumului are întârzieri şi mai mari, dar totuşi a obţinut suplimentarea contractului cu 12 milioane lei, s-a abţinut să comenteze şi slaba calitate a lucrărilor criticată de şeful CJ Bihor. Inginerul s-a mulţumit doar să recunoască faptul că au existat lucrări care au trebuit refăcute şi a precizat că firma a suportat toate cheltuielile, aşa cum ea normal. Nici el, şi nici Cornel Popa, nu au precizat însă câte din cele 143 de podeţe şi cât din cei 13 kilometri de ziduri de sprijin au trebuit refăcute.

Marchiş a mai amintit şi alte dificultăţi obiective întâmpinate de-a lungul lucrărilor, precum faptul că drumul vechi era foarte îngust, de doar 3 metri, astfel că a trebuit lărgit, ceea ce a presupus inclusiv mutarea unor stâlpi de electricitate, lucrări costisitoare şi, culmea, neprevăzute în proiectul iniţial.

Hei-rup

Preşedintele CJ Bihor nu a făcut niciun secret din faptul că în intervalul rămas până la 10 noiembrie va inspecta de mai multe ori pe săptămână şantierul, pentru a se asigura că firma nu va înregistra noi întârzieri. "Dacă în zonă plouă o singură dată, din cauza altitudinii şi faptului că o mare porţiune pe care încă se desfăşoară lucrări se află în umbra pădurii, nu se va putea asfalta. De aceea vreau să mă asigur că firma alocă destui oameni şi utilaje pentru ca ritmul să fie cât mai susţinut", a spus Cornel Popa.

"Acum am ajuns ca în fiecare zi să punem 700 de tone de asfalt. Dacă atingem 1.000 de tone pe zi, ceea ce înseamnă circa 600 de metri de drum asfaltat pe zi, vom reuşi să respectăm termenul final", a arătat şi reprezentantul MBS Group Cluj Napoca, Horaţiu Marchiş.

Stil românesc

Dacă până la 10 noiembrie constructorul va reuşi sau nu să finalizeze lucrările la care s-a angajat rămâne de văzut, dar dacă se vor face asfaltări pe ploaie de pe acum se poate prevedea că rezultatul va fi prost şi asfaltul nu va rezista.

Ce urmări poate avea o asemenea situaţie jurnaliştii au putut constata, de altfel, pe cei 6,5 km de drum de pe raza comunei Pietroasa, sector care are statutul de drum comunal şi care a fost modernizat cu fonduri SAPARD obţinute de Primăria comunei. Pe această lungime, drumul a fost asfaltat pe timp de toamnă, ca urmare a unei decizii a fostei primăriţe Saveta Oşvat, astfel că în prezent pe acest tronson nu mai există nicio urmă de asfalt. De altfel, şoferii care circulă în zonă au grijă să menţină o distanţă suficientă faţă între maşini, din cauza prafului stârnit, dar şi a pietrelor cu care se pot trezi pe parbrize.

"Din păcate, nu putem face nimic pe aceşti 6,5 kilometri, pe de o parte pentru că este un drum comunal, iar pe de alta pentru că, potrivit obligaţiilor asumate de Primăria Pietroasa când a primit fondurile SAPARD, timp de cinci ani după finalizarea lucrărilor nimeni nu se poate atinge de el", a explicat şeful CJ.

Concluzia? Chiar dacă drumul judeţean va fi terminat în cele mai bune condiţii, ani mulţi de acum înainte turiştii vor trebui să meargă spre Padiş în ritm de melc pe cei 6,5 km ai drumului comunal, care arată la fel de prost ca înainte de "modernizare"...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
bani
deja a fost abrobat un imprumut de 18 milioane pentru acest drum cu scopul de a se putea plati la selina
Postat 12 August 2012, 12:10 de stim
terenuri
e o rusine aceasta mascarada inceputa de pdl si continuata de pnl care nu stie cum sa bage pe selina la lucru. pe de alta parte padisul si mai nou glavoiul sunt pregatite pentru un tun imobiliar prin vanzarea de terenuri si construirea de pensiuni mai nou si a pnl-istilor fara nici un drept de utilizare a terenului iar de autorizatie nici nu poate fi vorba....astia sunt noiiii alesi
Postat 12 August 2012, 12:02 de de stiut
padure, padure
La cum coboara bradul din Padis cu tractoare si tot felul de camioane mai mult sau mai putin inmatriculate, dupa ora 12 noaptea, nici nu ma mir ca nu rezista drumul. Sper ca Politia Rurala sa faca patrule mai dese in zona, acum ca au asfalt dar nu ca in cantecul ala Padure padure ...
Postat 10 August 2012, 14:22 de unu
suna prea bine
Suna prea bine implicarea directa a sefului CJ in finalizarea acestui proiect.Firma constructoare a firma de casa a PDL-ului, sper ca aceasta grija si implicare in proiect sa nu duca la schimbarea constructorului cu o firma de casa a USL-ului.schimb post pe post, adica hot cu hot. Cei 6,5 km de drum deteriorat sunt de-a dreptul enervanti.nimeni nu poate sa traga la raspundere constructorul?nu exista o garantie pe lucrare; macar 12 luni sa fie garantia pentru ac drumul era varza dupa 9 luni de la predare.
Postat 10 August 2012, 13:49 de catalin
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON