URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
06 August 2017, 18:06

Un inginer orădean "demolează" noul stadion din Craiova. Siguranța spectatorilor e în pericol! (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Noul stadion din Craiova, despre care autorităţile au dat asigurări că va fi inaugurat în această lună, prezintă erori grave de construcţie. O spun doi ingineri constructori români care s-au asociat şi construiesc arene în ţări din Europa, Călin Simuţ şi Tudor Hadîrcă, primul fiind chiar orădean.

Cei doi au declarat pentru Pro Sport, că greşelile sunt atât de mari încât numai falsificarea documentaţiei ar putea permite recepţionarea lucrării!

Stadioane în toată Europa

Călin Simuţ, originar din Oradea a terminat în 2002 la Timişoara Facultatea de Construcţii şi Arhitectură, iar de mai mulţi ani s-a stabilit de mulţi ani în Polonia, unde s-a şi căsătorit şi execută stadioane în diverse ţări din Europa. Colegul său, Tudor Hadîrcă, a participat inclusiv la ridicarea stadioanelor din Portugalia, pentru Euro 2004.

În esenţă, Simuţ a atras atenţia că există erori foarte grave în ridicarea stadionului craiovean, că aşa ceva nu ar fi permis în Europa şi că, pe lângă aspectul estetic, poate fi pusă în pericol, în caz extrem, şi siguranţa spectatorilor, pentru că greşelile de montaj au modificat, în ultimă instanţă, chiar planurile proiectantului.

De fapt, spun cei doi, erorile sunt atât de mari încât îndreptarea lor ar fi foarte, foarte scumpă şi într-o perioadă nedeterminată de timp. Responsabilitatea va reveni celui (sau celor) care trebuie să semneze, la final, recepţia lucrării.

Ceea ce se întâmplă în acest moment, afirmă Simuţ şi Hadîrcă, seamănă mai degrabă cu o operaţiune grăbită de cosmetizare, sperându-se că defecţiunile acoperite azi nu vor produce efecte până la ieşirea din garanţie a construcţiei.

Problemele în detaliu

"Problema care a apărut, după părerea noastră, este problemă de geometrie şi problemă de montaj. Nu cred că au verificat punctele topografice în urma montajului fiecărui ax", a precizat orădeanul. "Doar din cele trei poze pe care le-aţi pus dumneavoastră pe site, apare ca fiind sudat, tăiat şi sudat din nou. Şi imediat, acoperit cu tablă. În momentul în care se acoperă cu tabla aia, nu prea mai ai cum să repari protecţia anticorozivă", a transmis el.

Pe lângă probleme precum rugina sau faptul că la un moment dat în stadion va ploua, inginerul a semnalat şi lucruri mult mai grave. Diferenţele de cote se văd cu ochiul liber.

"Dacă vă uitaţi în poza unde se vede o axă dintr-un arc (vezi foto sus), într-o parte fiind tablă, în cealaltă tablă, şi acolo unde aţi încercuit cu roşu locul unde nu se pupă grinzile între ele, dacă vă uitaţi la poza aia, stâlpii de susţinere, sau elementul principal al arcului nu e la acelaşi nivel. Cel din stânga e mai jos, cel din dreapta e mai sus. Asta e greşeală mare-mare-mare, care nu se poate… Greşeala e mare-mare, credem noi, şi e propagată. Suntem 99,99% siguri că ar trebui să fie la acelaşi nivel. De acolo li se trage problema. Nu e, deci, o problemă de calcul, e o problemă de geometrie, din teren. (...) Dacă e comparat cu proiectul şi corespunde, atunci e bine. Dar 99,99% nu e bun dacă nu falsifică cineva şi raportul ăsta topografic", a spus el. 

"O dată nu e bine din cauza aspectului vizual. În loc să avem un stadion nou, o să arate ca şi cum ar avea deja ani de folosinţă în condiţii necorespunzătoare. În al doilea rând, siguranţa construcţiei poate să fie afectată. Proiectul spune clar ce fel de toleranţe poţi să ai, afectându-se siguranţa dacă geometria elementelor nu este respectată", a mai spus specialistul.

Autorităţile neagă

Cei doi specialişti au reacţionat în urma unor articole publicate de jurnaliştii de la Pro Sport pe această temă. Subiectul stadionului a fost deschis de ProSport în urmă cu două săptămâni, când publicaţia a semnalat conţinutul Hotărârii de Guvern care avea să aprobe modificări importante ale proiectului iniţial, cauzate în principal de erorile din studiul iniţial de fezabilitate şi alte prevederi neconforme. Conform HG-ului aprobat în iulie de cabinetul Tudose, noul termen de finalizare a lucrării era de patru luni. Adică în noiembrie 2017.

Articolul, scrie sursa citată, a fost urmat de o avalanşă de dezminţiri din partea oficialilor statului şi de un asalt al postacilor în mediul online. Adrian Cefalan, director CNI, a negat totul, inclusiv informaţiile menţionate în Nota de fundamentare a HG aprobată ulterior de guvern, şi a pus schimbările de proiect pe seama unor modificări ale cerinţelor UEFA. Directorul FRF consultat de ProSport a negat însă că în ultimii ani a survenit vreo schimbare în această privinţă.

Căutaţi la acel moment de jurnalişti, nici proiectantul stadionului, nici firma constructoare nu au dorit să dialogheze, preferând să remită presei un comunicat în care dădeau asigurări că lucrarea este de foarte bună calitate şi anunţau că întârzierea de opt luni (până acum) faţă de termenul anunţat iniţial (noiembrie 2016) a fost provocată de vremea proastă.

Mai mult decât atât, după ce ProSport a scris despre modificarea parametrilor stadionului, CNI a supralicitat şi a anunţat că stadionul va fi gata în august, adică trei luni mai devreme decât scria în Nota de fundamentare a HG-ului adoptat de guvern.

Construcţia stadionului din Craiova, oraş al cărei primar a fost actualul ministru al Muncii, PSD-ista Olguţa Vasilescu, a costat 52 de milioane de euro, cu bani de la buget (90%). Acesta va avea o capacitate de 30.983 de locuri şi a cărui recepţie ar trebui să aibă loc la finalul lunii august.

Citiţi în detaliu explicaţiile orădeanului, dar şi care a fost replica autorităţilor, pe www.prosport.ro!

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
Hi, soothsayer
Daca ne spuneai ca in urma asa-ziselor ,,lucrari" de consolidare (in fapt niste sifonari de fonduri ue) Dealul Ciuperca o va lua la vale, mai treaca-mearga! Desi asta era usor de ghicit, nimic din ce a ,,ctitorit" birtinezul&co nu a fost de calitate si nici gata la termen.
Postat 07 August 2017, 18:17 de pinonel
Grija inginierului...
Din nou se confirma proverbul...grija magarului de unde beau oile apa...!Proiectul arenei OBLEMENCO e facut de aceeasi firma care a proiectat Cluj Arena!Firma aceeasi si inca 7...!Stadionul e de vis!Adica hai sa avem grija altora !Poate stie de ce a disparut FCBihor ,cine a fost groparul sef...!Hai don injenier invata si tu imnul-Tinem cu echipa noastra,si la bine si la greu,o iubire alb albastra la Craiova e mereu!!Forzza STIINTA!
Postat 07 August 2017, 10:07 de grigore
corectare
Din imagini prezentate nu cred ca sunt mari probleme la structura metalica, rigidizarile metalice se pot corecta dispunand piese suplimentare, iar invelitoare din tabla se pot corecta deasemenea. Mandru ca avem ingineri structuristi renumiti original din Bihor.
Postat 06 August 2017, 21:06 de bihorean-original
nici asta n-a avut loc in Oradea
de pile si nultati
Postat 06 August 2017, 19:44 de ADINA
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON