URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 19 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
12 August 2010, 18:10

Locomotivă cu aburi, din anii 30, expusă în Gara Mare (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Locomotiva cu aburi a fost fabricată în 1939 la Reşiţa şi a ajuns la Oradea luna trecută, din Arad, la iniţiativa pensionarului Aurel Stancu, fost tehnician la Depoul de Locomotive Oradea, cu sprijinul municipalităţii orădene.

În semn de omagiu...

"A fost adusă pe şine de la Arad, trasă de către o altă locomotivă, şi a fost recondiţionată timp de o lună cu ajutorul unui grup de studenţi orădeni voluntari. Astăzi (n.r. joi), a fost scoasă pe linia întâi, iar apoi trasă pe o linie de rezervă, unde poate fi vizitată de către orădeni. Ea va rămâne definitiv la Oradea. Am dorit să o aducem pentru că înfrumuseţează gara", a precizat purtătorul de cuvânt al Primăriei, Anca Sas.

La rândul său, Aurel Stancu a explicat BIHOREANULUI că a avut ideea de a aduce exemplarul în oraşul de pe Criş atât datorită frumuseţii clasice pe care o are un tren de epocă, dar mai ales ca un fel de omagiu adus constructorilor şi ceferiştilor care l-au menţinut în stare bună de-a lungul anilor. "M-am gândit la cei care au trudit pe aceste mijloace de transport şi au dus România înainte. În '39, în perioada interbelică, România era într-o expansiune extraordinară, iar acum merge înapoi", a spus Stancu.

Locomotivă grea

Locomotiva are numărul 142 044, fiind a 44-a construită din seria 142 000, şi a fost scoasă din circulaţie în 1970. După ce 26 de ani a fost locomotivă inactivă, expusă la intrarea în depoul Arad, în 1996 a fost dusă la Cluj, unde i s-a făcut o revizie generală interioară şi a fost repusă în serviciu pentru remorcarea trenurilor turistice şi de epocă. A fost retrasă definitiv din serviciu tot în depoul Arad, în 2006, unde a rămas până în luna iulie a acestui an.

Potrivit lui Stancu, seria de locomotive 142 000 a fost clasată drept una dintre cele mai grele şi mai puternice din categoria locomotivelor cu aburi din toată istoria tracţiunii la Căile Ferate Române. Au fost singurele locomotive cu aburi de la CFR care au avut distribuţie cu supape (mai evoluate decât cele cu distribuţie clasică cu sertar) şi au circulat cu viteza maximă de 110 km/h, cu toate că viteza maximă de construcţie a fost de peste 140 km/h. "Din câte ştiu, în Europa mai există doar patru exemplare din această serie: una la austrieci şi trei în România, dintre care una e la noi", a spus orădeanul.

Greutatea totală a locomotivei este de 193,7 tone, lungimea de 23,5 metri, înălţimea de 4,6 metri, iar lăţimea de 3,1 metri.

Aducerea acesteia în oraşul de pe Criş s-a făcut prin sponsorizări, cu sprijinul mai multor oameni care apreciază vehiculele de epocă, iar iniţiativa a avut priză la orădeni. Joi, în prima zi când a fost expusă, cei care au trecut prin Gară, şi mai ales copiii, s-au fotografiat şi s-au arătat de-a dreptul fascinaţi de ea.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
Felicitari
de mult timp asteptam sa vad asa ceva la oradea!
Postat 04 Septembrie 2010, 23:37 de iulian
Felicitari
de mult timp asteptam sa vad asa ceva la oradea!
Postat 04 Septembrie 2010, 23:36 de iulian
Laudabil
Multumim d-lui Aurel Stancu pt initiativa !!!!
Postat 12 August 2010, 21:37 de Emil
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON