URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
29 Iunie 2016, 16:27

Primul ministru al Transporturilor pe şantierul vechi de peste 10 ani al DN 76: În toamnă vrem să repunem drumul în trafic normal (FOTO / VIDEO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Circa 70 de localnici din Beiuş, Ştei şi comunele dintre cele două oraşe l-au aşteptat la Drăgăneşti miercuri dimineaţă pe ministrul Transporturilor Dan Costescu, primul care - în ultimii zece ani - vizitează şantierul celui mai distrus drum european din România.

"Suntem frustraţi, obosiţi, dezamăgiţi"

"Înarmaţi" cu pancartele şi bannerele folosite şi la începutul lunii, când au protestat la Beiuş, Ştei şi Rieni – pe care scria "10 ani de promisiuni, 10 ani de minciuni", "Bihorul este un judeţ tot în România!", "Aţi distrus turismul şi economia zonei!", "E79 – Drum veşnic în lucru. Vrem drum european, nu crater bihorean" – oamenii au aplaudat sosirea ministrului Dan Costescu, însoţit de directorul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, Cătălin Homor, însă l-au huiduit pe şeful Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj, Eugen Cecan, cerându-i acestuia demisia prin mai multe scandări.

Încă de la sosire, organizatorul protestelor de la începutul lunii, Dan Popa, i-a înmânat ministrului, "în numele celor 100.000 de locuitori din zonă", o petiţie cu peste 4.000 de semnături, prin care solicită luarea de măsuri urgente pentru ca DN 76 să fie modernizat, conform proiectului, de la Beiuş până la ieşirea din judeţul Bihor.

"Suntem frustraţi, obosiţi, dezamăgiţi din cauza acestei situaţii. Deşi acest drum este cel mai scurt de la Viena la Bucureşti, şi pentru modernizarea lui există fonduri europene nerambursabile, de aproape 12 ani este distrus. Nu se lucrează decât atunci când se anunţă vizite oficiale. De 6-7 ani în această zonă nu a mai venit niciun investitor, iar de plecat au plecat din cauza stării drumului. Cerem dreptul de a circula normal", a spus Dan Popa.

Un ministru răbdător

În timp ce o parte dintre localnici i-au reproşat ministrului starea DN 76, iar acesta încerca să le explice că ocupă funcţia de numai patru luni, iar actualul şef al CNADNR de şi mai puţin timp, amândoi având de rezolvat încurcături lăsate de predecesorii săi, reacţia oamenilor a fost în continuare de frustrare, mulţi dintre ei repetând că au ajuns la capătul răbdării.

După ce i-a ascultat şi după ce a discutat şi cu responsabilii celor două firme vinovate de întârzierea lucrărilor pe tronsoanele din Bihor - AZVI, între Beiuş-Ştei şi Construct Mod între Ştei şi Vârfurile - ministrul Dan Costescu a ţinut să le spună localnicilor că însăşi prezenţa sa pe şantier este o dovadă că îi "pasă" de mersul lucrurilor, dar că nu poate soluţiona peste noapte problemele.

"Au pierdut o mulţime de locuitori pariul că n-o să vină ministrul. Am anunţat că vin aşa încât să ne întâlnim şi cu oamenii, nu numai cu constructorii", a spus Costescu, adăugând că "din păcate, este un proiect început acum mai bine de zece ani şi în care nu s-a făcut aproape nimic de doi ani şi ceva, a fost practic abandonat".

Călare pe constructori

De faţă cu reprezentanţii AZVI, ai Construct Mod (Ovidiu Moldovan) şi ai Selina (Beneamin Rus), acest din urmă grup angajat de Construct Mod să "salveze" lucrările pe care le-a întârziat, ministrul a spus că atât el, cât şi şeful CNADNR aveau două variante: fie să rezilieze contractele încheiate cu constructorii în trecut, din cauza ritmului execuţiei, fie să facă presiuni, inclusiv prin aplicarea de penalităţi, pentru ca aceştia să-şi intensifice ritmul de lucru, alegând-o pe cea de-a doua, aşa încât până la finalul anului între Beiuş şi Vârfurile să se circule normal.

"Puteam să ne manifestăm autoritatea şi să reziliem contractele şi să ieşim apoi la televizor să spunem cât de exigenţi suntem, dar această măsură este ineficientă, asta însemna reluarea termenelor încă doi ani pentru noi reproiectări, re-licitări etc. Nu ne dorim aşa ceva, ca urmare ne asumăm această muncă zi de zi de a împinge şi de a trage de constructori să meargă în ritmul în care au promis să meargă, inclusiv prin aplicarea de penalităţi", a spus ministrul Dan Costescu.

Până-n iarnă

Şeful CNADNR, Cătălin Homor, a afirmat, la rându-i, că nu a fost deloc mulţumit de ritmul lucrărilor, dar acestea s-ar îndrepta după ce pe sectorul Vârfuri-Ştei, de pildă, antreprenorul, Construct Mod, a primit "întăriri" de la Trameco Bihor. Aşa cum se ştie, firma din grupul Selina a încheiat cu Constructo Mod un contract în baza căruia a mobilizat deja în şantier peste 70 de utilaje, o staţie de asfaltare şi una de betoane, precum şi peste 230 de muncitori, pentru accelerarea lucrărilor.

"Evoluţia lucrurilor pe acest drum este în creştere. Nu suntem încă la maximum în ce priveşte mobilizarea constructorilor, probabil într-o lună, o lună şi jumătate, vom avea acest vârf maxim de mobilizare, astfel încât până la sfârşitul anului să repunem traficul în normal", a spus Homor.

Acest lucru, a precizat şeful CNADNR, înseamnă că până în luna noiembrie să fie modernizat drumul şi aşternut un strat de asfalt tip binder pe partea carosabilă, urmând ca acostamentele şi celelalte elemente laterale să fie executate ulterior, până la finalizarea întregului proiect, conform variantei iniţiale pentru care s-au obţinut fondurile europene în 2013.

În acest scop, a încheiat Homor, CNADNR va detaşa pe şantier delegaţi care să urmărească permanent lucrările, aşa încât utilajele să nu "dispară" imediat cu plecarea oficialilor.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON