URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
25 Ianuarie 2010, 10:28

Taxa de poluare, bună de contestat

0 clipuri
0 audio
0 fisiere
Taxa de poluare, bună de contestat

În urmă cu câţiva ani, statul român a introdus un nou impozit, respectiv ceea ce avea să se numească "taxa de primă înmatriculare". Nemulţumiţi de taxă, foarte mulţi cetăţeni au solicitat restituirea acesteia în instanţă, considerând că impunerea ei are un caracter discriminatoriu.

În curând s-a format o practică unitară a instanţelor judecătoreşti în sensul în care taxa de primă înmatriculare a fost considerată contrară dreptului comunitar, cetăţenii obţinând fie restituirea taxelor achitate, fie obligarea autorităţilor la înmatricularea autoturismelor achiziţionate fără a mai achita această taxă. Mai mult, statul român a fost obligat de instituţiile europene să modifice legislaţia în această materie.

Astfel, Guvernul a adoptat Ordonanţa de Urgenţă 50/2008 (care a suferit două modificări până astăzi) prin care taxa de primă înmatriculare a fost înlocuită cu aşa numita "taxă de poluare" care se aplică aproape tuturor autoturismelor cu ocazia primei înmatriculări în România, motivaţia acestei taxe nemaifiind încurajarea industriei auto autohtone, ci protecţia mediului înconjurător.

Mai mulţi cetăţeni au atacat în instanţă şi noua taxă, considerând că şi aceasta este discriminatorie. În esenţă, s-a susţinut că taxa de poluare instituită prin OUG 50/2008 nu este o taxă de mediu şi nu este destinată sub nicio formă să asigure protecţia mediului înconjurător deoarece se aplică numai autovehiculelor înmatriculate în România cu începere de la 1 iulie 2008, nu şi celor înmatriculate anterior acestui moment în condiţiile în care la ora actuală cea mai mare parte a poluatorilor (autovehiculele înmatriculate până la 30 iunie 2008) nu plătesc niciun leu pentru combaterea poluării. Iar faptul generator al obligaţiei de a plăti taxa nu îl reprezintă aptitudinea autovehiculului de a polua, ci prima înmatriculare a acestui autoturism în România.

După mai multe ezitări ale practicii judiciare, la început majoritatea cererilor de restituire a taxei fiind respinse, în ultimul timp s-au pronunţat mai multe hotărâri irevocabile de către mai multe instanţe (Curţi de Apel din diferite zone ale ţării) prin care taxa de poluare a fost considerată nelegală, fapt care poate conduce la o unificare a practicii în sensul în care şi această taxă, în forma în care se prezintă astăzi, este contrară dreptului european şi principiului nediscriminării.

În concluzie, cei interesaţi trebuie să ştie că au toate şansele de a obţine în justiţie anularea plăţii acestei taxe.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON