URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 19 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Iată că telenovela dintre președintele Consiliului Județean Ilie Bolojan și un grup de cetățeni din Cheriu începe să capete accente tragice. Deși șeful județului le-a oferit un inel, e drept, un inel metropolitan care trecea prin terenurile lor, cei din Cheriu n-au apreciat gestul romantic și l-au târât prin tribunale, pe motiv că le tulbură posesia și buruienile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Ca în fiecare an electoral, o grămadă de aleși își schimbă partidul care i-a ajutat să-și câștige mandatele, perioada pre-electorală fiind comparată cu sezonul de Mercato din fotbal. Atât doar că, deși numitorul comun cu fotbalul sunt banii, în politică ar trebui să conteze și factorul moral. Cum aleșilor nu le pasă, însă, de așa ceva (de doctrine și ideologii nici vorbă, iar de fair-play nici atât), alegătorii n-au decât să spună că politica e prostituție, dar să meargă totuși să-i voteze.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Așa cum am mai arătat anul trecut, în octombrie 2023 Înalta Curte de Casație și Justiție a pronunțat o decizie obligatorie, extrem de importantă, prin care a stabilit că asiguratorul RCA care nu își respectă obligațiile legale trebuie să fie obligat să plătească penalități de întârziere de 0,2% pe zi de întârziere, adică peste 70% pe an, din suma stabilită de instanță cu titlu de despăgubiri.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
29 Noiembrie 2017, 15:10

Tehnici psihologice care te fac să cheltui mai mult de sărbători

Tehnici psihologice care te fac să cheltui mai mult de sărbători foto: Thestar.com
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Acum că se apropie Crăciunul, iar magazinele vor fi acoperite cu funde roşii şi globuri argintii, nu strică să discutăm puţin despre tehnicile folosite de magazine pentru a stoarce cât mai mulţi bani de la cumpărători. Dacă tehnica Black Friday practicată în România nu are prea multe de-a face cu psihologia, nu putem totuşi să nu observăm cum produsele încep să se scumpească cu aproximativ o lună înainte de Black Friday doar pentru a li se aplica o reducere semnificativă în ziua cea mare. Astfel ajungi să cumperi la "reducere" o carte care acum costă 54 de lei, iar în urmă cu două luni costa 50 de lei.

Dar aparte de latura aceasta online, supermarketurile şi magazinele se folosesc de tehnici psihologice pentru a atrage cumpărătorul şi a-l face să cheltuiască cât mai mult. De majoritatea nu sunteţi conştienţi, dar cu siguranţă le veţi recunoaşte în cele ce urmează.

Coorporaţiile care administrează lanţuri mari de magazine investesc bani serioşi în cercetare, inclusiv în ceea ce priveşte latura psihologică a cumpărătorului. Dacă-l poţi face pe cumpărător să cheltuiască fie şi cu 10% mai mult decât ar face-o de obicei, compania iese în câştig. O tehnică folosită des şi care a început să apară şi în România este cea a coşurilor de cumpărături supradimensionate. Supermarketurile se folosesc de coşuri de cumpărături mai mari deoarece atunci când aşezi produsele în ele rămâi cu impresia că - acestea fiind mici - nu ai cumpărat destul. Ori că ar mai fi loc de umplut printre ceapă, macaroane şi dulciuri.

O modalitate de a ţine piept acestei practici şi a rezista tentaţiei de a umple coşul de cumpărături până la refuz este de a-ţi face o listă de acasă şi a rămâne strict la ea.

O altă practică este că supermarketurile îţi oferă o cale precisă de urmat printre raioane. Intrarea se face de obicei prin stânga şi eşti purtat în sensul invers al acelor de ceasornic până la casa de marcat. Asta deoarece majoritatea oamenilor sunt dreptaci şi au tendinţa să o ia instinctiv spre stânga de cele mai multe ori atunci când li se oferă oportunitatea. E motivul pentru care, atunci când te pierzi prin pădure, te vei abate de la drumul drept spre stânga puţin câte puţin până ce vei realiza un cerc mare.

Revenind la forţarea cumpărătorului de a o lua în cealaltă direcţie, tehnica imprimă nu doar confuzie, dar şi o oarecare stare de alertă. Alert fiind, eşti mai atent la produsele din jur şi creşte probabilitatea să le cumperi. Confuz fiind, vei zăbovi mai mult în preajma lor în drum spre ieşire.

O altă tehnică psihologică folosită de supermarketuri este cea a izolării de lumea exterioară. În supermarketuri nu veţi găsi ceasuri mari de perete care să te anunţe ora, iar geamurile exterioare sunt acoperite, ca să nu-ţi permită să ai contact vizual cu lumea în mişcare de afară. Cu alte cuvinte, neştiind cât e ceasul şi nevăzând ritmul maşinilor şi trecătorilor de afară, tinzi să stabileşti un ritm mai lent. Vei plimba căruciorul cu produse ca şi cum ai avea tot timpul din lume. Şi cu cât petreci mai multă vreme în interiorul magazinului, cu atât creşte probabilitatea de a cumpăra alte produse.

Poziţionarea produselor este şi ea importantă. De cele mai multe ori eşti nevoit să faci slalom printre rafturi până să ajungi la casa de marcat. Creând un labirint pentru consumatori, aceştia sunt obligaţi să treacă pe lângă cât mai multe rafturi cu produse, iar unele din acele produse se pot dovedi bune de cumpărat. Alimentele uzuale precum laptele şi pâinea sunt de obicei poziţionate cât mai aproape de ieşire din aceleaşi motive: ca să fii nevoit să treci pe lângă alte produse înainte să ajungi la ceea ce majoritatea oamenilor cumpără zilnic.

O nişă aparte a cumpărătorilor o reprezintă copiii. Niciun părinte nu e fericit când copilul începe să strige în magazin că vrea cutare jucărie sau ciocolată. De aceea magazinele poziţionează în raft jucăriile şi dulciurile la o înălţime corespunzătoare cu nivelul ochilor copiilor. Mici de statură, micuţii nu vor observa dulciurile dacă acestea sunt puse pe raftul cel mai înalt. Mai mult, jucăriile şi dulciurile sunt de obicei poziţionate lângă rândul care se formează la casa de marcat din apropierea ieşirii. Ca atâta vreme cât părintele aşteaptă să-i vină rândul, copilul să aibă timp să analizeze acadele, ursuleţi din pluş, maşinuţe şi alte obiecte care l-ar putea atrage. De cele mai multe ori, din jenă sau pentru a face copilul să se oprească din plâns, părinţii cedează şi mai adaugă în coş câte un pachet de bomboane sau o jucărie din preajma casei de marcat.

Produsele aflate la reducere se află şi ele în preajma casei de marcat ca să tenteze cumpărătorul care aşteaptă să plătească.

La scară mai largă veţi observa un alt trend în marile lanţuri de supermarketuri. Legumele şi fructele sunt la intrare, iar cafeaua şi mâncarea pentru bebeluşi undeva la mijlocul magazinului. Psihologic vorbind, dacă intrarea în supermarket te face să dai faţă în faţă cu legume şi fructe e ca şi cum ai intra într-o grădină. Verdele te duce cu gândul la "proaspăt". Iar de încerci să te întorci, intrarea e barată de uşi mobile care se deschid într-un singur sens şi care te obligă să treci prin labirintul de rafturi până ajungi la casă. Poate, pe drum, mai cumperi ceva. Cafeaua şi mâncarea pentru bebeluşi sunt poziţionate undeva izolat, în mijlocul acestui labirint, de preferabil într-o zonă mai puţin circulată. Cafeaua şi mâncarea pentru bebeluşi sunt produse asupra cărora avem tendinţa să stăruim mai mult în decizia de a le cumpăra. O mamă vrea să decidă ce e mai bun pentru copilul ei, aşa că va petrece mai mult timp în preajma acestor produse. Or, cumpărătorii care stăruiesc prea mult pe coridoare înguste încurcă circulaţia şi scad din şansa ca alţi cumpărători să achiziţioneze ceva.

Psihologii recomandă ca atunci când faceţi cumpărături de Crăciun să vă faceţi o listă de acasă cu ceea ce căutaţi. Mai mult, evitaţi să faceţi cumpărăturile de sărbători pe stomacul gol. Atunci când vă e foame sunteţi mai impulsivi şi veţi avea tendinţa să cumpăraţi mai mult, fără atenţie la preţ. La fel - faceţi cumpărăturile acompaniaţi de persoane care nu vă provoacă o stare de stres deoarece în aceste condiţii sunteţi predispuşi la a lua decizii pripite şi la a cumpăra din impuls, rapid, doar ca să micşoraţi durata de timp pe care trebuie să o petreceţi alături de respectivele persoane.

Printre alte tehnici psihologice folosite de magazine se mai numără şi codul de culori. Preţurile sunt afişate pe fond galben cu litere roşii sau negre deoarece galbenul este culoarea care atrage cel mai uşor atenţia iar roşul şi negrul contrastează puternic cu ea. Angajaţii au grijă ca rafturile să fie mereu umplute la loc periodic pentru a crea senzaţia de îndestulare. Iar când auziţi muzică în magazinele mari, fie ea şi de Crăciun, probabilitatea e mare ca aceasta să fie de natură calmă şi nu alertă. Un fond acustic liniştitor te face să te acordezi lui şi să încetineşti ritmul cumpărăturilor. Asta în schimb te face să petreci mai mult timp în magazin şi - implicit - creşte probabilitatea de a cumpăra şi alte lucruri.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
abia aştept
vremuri cum erau înainte de 90 şi ceva de după!!Foame!Foame!Foame!Cozi de mii de oameni la o sută de cofragi de ouă sau la ceva adidaşi de porc!Toată lumea vrea înapoi pe Ceauşescu!Dacă acum e nebunie,ce o fi atunci când nu va fi nimic pe piaţă?
Postat 30 Noiembrie 2017, 09:34 de crisan
felicitari pentru articol!
foarte frumos si bun articolul, felicitari. asa este, o strategie de marketing/vanzari tot mai evidenta este muzica data prea tare > exemplu la Carrefour colindele < chestia asta este agresanta si enervanta, ceea ce ma face sa ies cat mai repede din magazin. esentiala pt cumparaturi ramane lista intocmita de acasa, clar.
Postat 29 Noiembrie 2017, 21:13 de roger
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5614 RON
  • 1 EUR = 4.9715 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON