URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
22 Octombrie 2010, 08:36

Gata cu Rata!

Gata cu Rata! PROGRAMUL RABLA. Începând de anul viitor Primăria va bloca accesul în oraş al rablelor sosite din judeţ. "Este anormal ca traficul din municipiu să fie şi mai aglomerat de aceste curse. Pe viitor vom impune firmelor care aduc navetiştii să oprească la intrarea în Oradea", spune primarul Ilie Bolojan
Gata cu Rata! STAŢII PIRAT. Directorul OTL Csuzi Istvan spune că operatorii de pe rutele judeţene şi-au înfiinţat "staţii pirat", ocupându-le ilegal pe cele ale OTL-ului din bulevardul Decebal, lângă blocul ANL, din intersecţia Bulevardului Ştefan cel Mare cu strada Transilvaniei, şi din alte alte locuri
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Adio autobuze legănându-se pe şosea greoi, ca vapoarele pe aburi, şi "piraţi" agăţând la colţ de stradă călători de ocazie pentru o cursă de Salonta sau Beiuş!

Primăria orădeană vrea să oprească începând de anul viitor rablele pe roţi la intrarea în municipiu şi să transforme OTL-ul într-un operator regional care să asigure inclusiv curse în judeţ. "Pentru început vom introduce o linie sau două spre Paleu şi Cetariu, ca să vedem cum funcţionează", a declarat BIHOREANULUI primarul Ilie Bolojan.

Piraţi de asfalt

Astăzi în Bihor prestează curse regulate 30 de operatori de transport. Dacă adăugăm la ei firmele care lucrează la negru şi piraţii cu microbuze "de ocazie", numărul transportatorilor creşte brusc. Şi pentru că în Bihor toate drumurile duc la Oradea, aceştia se bat să care călători spre reşedinţa de judeţ. Navetişti, elevi sau călători de ocazie apelează la transportul interjudeţean ca la o alternativă rapidă la tansportul pe linia ferată.

Nu şi ieftină! O călătorie de 40 de kilometri costă cam 10 lei, iar preţul unui abonament lunar pentru un traseu de circa 15-20 de kilometri variază între 100 şi 150 lei. "Oamenii se plâng de preţuri, dar tot preferă microbuzele, decât să stea la ocazie. Pe fiecare traseu există o singură firmă licenţiată, aşa că nu au de ales", se vaită un navetist.

BIHOREANUL a aflat că şansele ca situaţia să se schimbe în următorii ani sunt minime. Transportatorii licenţiaţi din toată ţara s-au plâns Ministerului Transporturilor că, pe fondul crizei economice, numărul călătorilor a scăzut drastic, înjumătăţindu-le veniturile, şi au obţinut astfel prelungirea până în 2013 a licenţelor de transport care, altfel, ar fi expirat în decembrie anul viitor. Deci, teoretic, jocurile sunt făcute...

Până aici!

Ce nu ştiu transportatorii şi piraţii este că Primăria Oradea le pregăteşte o surpriză de proporţii. Începând de anul viitor, municipalitatea va interzice accesul autobuzelor şi microbuzelor în oraş, pentru a decongestiona traficul şi aşa sufocant. Iar şoferii prinşi în staţiile OTL vor fi amendaţi usturător. "Măsura va fi luată gradual, în funcţie de modul în care OTL va demonstra că este capabil să preia fluxul de navetişti, pentru că avem o responsabilitate faţă de aceşti oameni", spune primarul Ilie Bolojan. Iar ăsta e doar începutul!

În paralel, OTL face demersuri prin intermediul Zonei Metropolitane Oradea (ZMO), pentru transformarea în operator regional, după modelul Companiei de Apă Oradea, care îşi extinde în judeţ reţelele de apă şi canalizare. Marele avantaj este că, odată cu extinderea ariei de operare şi creşterea numărului de locuitori pe care îi deserveşte, OTL va putea atrage mult mai uşor fonduri comunitare pentru modernizarea infrastructurii şi a parcului auto sau îmbunătăţirea serviciilor.

OTL transformat în SA

07 Adrian Foghis.jpgÎn pregătirea acestui pas regia a fost transformată luna trecută în societate pe acţiuni aparţinând Consiliului Local Oradea, dar acţionariatul poate fi extins oricând prin atragerea altor primării. "Localităţile partenere ar putea acorda OTL-ului, prin atribuire directă, serviciul de transport, fără să mai aşteptăm licitaţiile din 2013, îmbunătăţind automat serviciile oferite populaţiei", spune Adrian Foghiş (foto), directorul ZMO. Subiectul va fi supus dezbaterii celor 12 primari din ZMO în şedinţa de săptămâna viitoare.

Iniţiatorii proiectului se aşteaptă la o anumită reţinere din partea administraţiilor locale. "În urmă cu doi ani, chiar înainte de alegerile locale, OTL-ul şi-a anulat brusc cursele în afara oraşului motivând că sunt nerentabile, iar primarii s-au trezit înaintea campaniei electorale cu navetiştii pe cap. E normal să fie reticenţi: cum adică, în 2008 nu era rentabil iar pe vreme de criză va fi?", povesteşte Foghiş. Două primării, Paleu şi Cetariu, şi-au anunţat însă disponibilitatea de a intra în asociere, aşa că proiectul mega-transportatorului regional ar putea intra în faza de iniţiere.

Abonament metropolitan

07 Csuzi Istvan.jpgDirectorul OTL, Csuzi Istvan (foto), spune că firma va putea asigura noile trasee fără probleme. Chiar dacă societatea este concurată în continuare de transportatorii intrajudeţeni şi de piraţi care îi folosesc staţiile şi îi fură clienţii, OTL are avantajul de a putea oferi servicii integrate. "La acelaşi preţ al abonamentului, sau poate cu puţin în plus, vom oferi navetiştilor posibilitatea de a circula atât spre Oradea, cât şi în oraş", spune Csuzi. Astfel călătorii îşi rezolvă problema transportului, iar OTL câştigă teren ieşind din Oradea!

Mai mult, prin introducerea sistemului de E-Ticketing aflat în pregătire şi înlocuirea biletelor cu carduri monitorizate prin unde radio, regia va putea monitoriza în permanenţă fluxul de călători de pe fiecare traseu, dimensionându-şi capacităţile pe intervale orare, după necesităţi. Spre exemplu, dacă la ora 6 cursa de Paleu o face un autobuz, peste doar trei ore pe linie ar putea ieşi un microbuz, care consumă mult mai puţin, dacă numărul de călători e drastic redus.

Iar toate acestea vor fi inclusiv în avantajul bihorenilor. La acealeaşi tarife călătorii vor beneficia de servicii mai bune, iar autobuzele duhnind a motorină, conduse de şoferi în maiou care ascultă manele, ar putea deveni amintire...


PIRAŢI DE ASFALT
4
firme care transportau călători la negru au fost amendate anul acesta pe traseele din judeţ


"Noi am vrea să extindem cursele OTL-ului până la Biharkeresztes, unde există circa 300 de români care fac naveta la Oradea. Cum de anul viitor România va face parte din spaţiul Schengen, se va putea circula fără nicio problemă"

Adrian Foghiş


AFARĂ DIN ORADEA!
Autogara "Selgros"

Pentru că începând de anul viitor autobuzele care vin din judeţ vor trebui să oprească undeva la limita oraşului, iar Primăria nu are timp să construiască noi parcări, conducerea OTL a venit cu o soluţie îndrăzneaţă. "La marginea oraşului există hypermarket-uri care au parcări mari. Primăria ar putea alege prin licitaţie câte un partener la fiecare intrare în Oradea. Aşa, oraşul primeşte gratuit "autogări" pentru tranzitul călătorilor, iar partenerul are asigurat tot timpul un flux de potenţiali cumpărători", propune Csuzi Istvan.

Directorul OTL mai spune că pe viitor, pentru a reduce numărul vehiculelor care intră în oraş, municipalitatea va construi oricum parcări la intrarea în municipiu. "Badea Ioane din Salonta va veni la Oradea cu maşina şi nu va intra cu ea în oraş, o va lăsa la intrare şi în contravaloarea parcării va primi un abonament de o zi pe toate mijloacele de transport în comun. Nu are bătaie de cap cu condusul în oraş, cu locul de parcare, îşi rezolvă problemele, după care îşi recuperează maşina şi pleacă", îşi imaginează Csuzi.

Directorul zice că nici măcar nu a fost nevoit să imagineze această soluţie pentru că România şi-a asumat-o prin aderarea la Uniunea Europeană. Nu trebuie decât aplicată...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
11 Comentarii
RAITA
Speram ca scrie "Gata cu RAITA" :)))
Postat 27 Octombrie 2010, 17:31 de Gruia
penibil orasan
@talk: pebil orasan afumat de fum de motorina+ulei
Postat 27 Octombrie 2010, 17:16 de Gruia
afara rablele
Sunt de-acord cu eliminarea rablelor. Sunt firme care au niste gunoaie de autobuze ca nici nu mai stii cum sa le depasesti: Portanserv, Scortetrans, latrif... macar daca ar investi in niste autobuze mai bune, dar folosesc tot gunoaiele mostenite de acum 40 de ani de la fostele autobaze sau Ikarusurile obosite din ungaria. Bune idei, bravo CSUZI, excelent management!
Postat 27 Octombrie 2010, 17:15 de Ioenl
Penibilii metropolitani
... in vietile lor viitoare. Foarte interesant. Cum apare cite unul care tocmai s-a trezit din somn si poveste ce a visat, hop si Bihoreanul cu un sir de aberatii si traznai ale actualei administratii. Vorbiti dupa ureche, ca sa va aflati in treaba. Pe pariu ca nimic nu va fi din treaba asa pina in 2015 ??? Cum sa scoti firmele licentiate din afacerea asta, de altfel legala, pentru ca asa vrea un cretin sau altul, aflati deocamdata la conducerea OTL, ZMO sau la municipiu??? Auzi la idiotu' bugetar ... vine badea Gyuri de la Diosig, ia tichetul si umbla cu cartofii in spate, in tramvaiul Siemens care va avea atasata o remorca pentru calatori rurali ... vai de capul vostru !!! Iar alalat idiot auzi ce spune ... OTL pina la Biharkerestes ... ca ungurii sunt mai prosti si ei nu-si au transportatorii lor ... sau le inchide Rozi afacerile??? OTL nu este in stare sa gestioneze reteau local, iar ca sa se extinda ... vai de ei ...
Postat 22 Octombrie 2010, 21:40 de talk
curse
euromaidec a avut o idee buna vara asta cu cursele in ungaria si la pestera ursilor!
Postat 22 Octombrie 2010, 17:33 de aurel
bravo
foarte bine , ma bucur ca macar la o regie este un manager competent cu idei, si daca nu noi ,dar aplicate cu succes in alte zone sau tari . De altfel eu la fiecare articol aparut despre otl , am pedalat pentru curse otl in zmo in special spre cartierele noi.
Postat 22 Octombrie 2010, 12:59 de wolf
calin
4 firme fara licenta au fost amendate anul acesta? :)))))))))))) cred ca aici e problema ce mai mare
Postat 22 Octombrie 2010, 10:52 de pacurar
calin
Nu prestam servicii de trasnport persoane in sistem de curse regulate insa sunt si nu sunt deacord cu propunerile primariei. Statiile pirat apar ca urmare a birocratiei greoaie de a obtine un loc de oprire pt imbarcare/debarcare pasageri in orasul Oradea. ( se numeste monopol iar monopolul nu este acceptat de uniunea europeana ) In orice oras european sunt parcari special amenajate pt autocare microbuze. transportul in sistem de curse regulate este doar un tip de transport mai sunt si altele ( ocazional. regulat special etc ) Cand o sa vina 10 autocare cu turisti sa viziteze oradea ma gandesc ca nu doriti sai plasati Nu sunt deacord cu faptul ca se face un monopol pe transportul intrajudetean de catre OTL SA, la urmatoarea licitatie va depuneti actele domnilor si mergeti la licitatie ca oricare operator de transport persoane, daca obtineti licenta ( felicitari ) daca nu stati la coada. Mai cred ca sunteti un pic dusi de val sau chiar credeti ca puteti monopoliza acest transport intrajudetean. In oras e usor pt ca nu aveti concurenta asa e usor sa faceti afaceri daca ati avea concurenta pe oras ati da falimet in cateva luni. e o parere personala Calin Pacurar Euromaidec Touring
Postat 22 Octombrie 2010, 10:42 de pacurar
De pe sate
Pe vremuri erau curse care treceau prin toata zona asta metropolitana, pornea din episcopia si facea cale intoarsa undeva in zona Osorheiului - din ora in ora, dar voi probabil sunteti pre tineri sa va amintiti astea. :) Ma bucur sa aud ca \\'rechinii\\' vor fi scuturati oleaca, sper ca autobuzele folosite pentru zona metropolitana sa fie scule noi si bune nu ruginaturile care nu rezista prin oras. Un sistem bine pus la punct de transport public rezolva multe intr-un oras mare, iar ideea cu parcari la marginea orasului imi aduce aminte de Berlin. In teorie suna bine sper ca si implementarea sa fie buna la acest proiect. Inca ceva... faptul ca s-a ramas fara curse externe in plina campanie electorala ne zice clar ce \\'jocuri\\' s-au facut.
Postat 22 Octombrie 2010, 10:33 de Gaspar
transportinoradea.ro
foarte buna initiativa ;)
Postat 22 Octombrie 2010, 10:09 de transportinoradea.ro
FOARTE BINE
excelent. conducerea OTL cred ca e un exemplu de management performant. felicitari, asta inseamna reforma "subtila", scapam de rablele alea de groaza. felicitari!
Postat 22 Octombrie 2010, 09:33 de Excelent
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON